موضوع: "بازدید حجت الاسلام فاضلیان"

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید سعید فطر بیان کردند: پدیده زشت دریافتهای نامشروع، نتیجه ترویج تجمل و اشرافی‌گری

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 18ام تیر, 1395

مردم مسلمان و خداجوی ایران، امروز به شکرانه یک ماه روزه‌داری و بندگی و عبادت خداوند متعال، نماز عید سعید فطر را با شکوه فراوان، در سراسر کشور برگزار کردند. اوج این حضور و شکرگزاری، در مصلای امام خمینی تهران بود که نماز عید سعید فطر به امامت ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه‌ای اقامه شد.
رهبر انقلاب اسلامی در خطبه اول نماز، ضمن تبریک عید سعید فطر به ملت ایران و امت بزرگ اسلامی، ماه رمضان امسال در کشور را پر از معنویت، توجه، توسل، خشوع و تضرع خواندند و گفتند: ما مسئولان باید به دلهای نورانی این مردم مؤمن غبطه بخوریم و البته خدا را شکرگزار باشیم اما از طرف دیگر باید بدانیم که در قبال مردم مؤمن کشور چه مسئولیت سنگینی داریم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، روزه‌داری مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان در بلندترین و گرم‌ترین روزهای سال را از جلوه‌های زیبای ماه مبارک رمضان امسال برشمردند و افزودند: البته دستهای خبیثی سعی کردند نوجوانان را به روزه‌خواری بکشانند که به لطف الهی موفق نشدند و در آینده نیز موفق نخواهند شد.
ایشان خاطرنشان کردند: این موضوع باید مردم و مسئولان کشور را بار دیگر متوجه کند که دشمنان خبیث ایران اسلامی برای دور کردن نسل بالنده کشور از دین چه برنامه‌هایی دارند اما برنامه‌ریزی امسال بدخواهان، با هوشیاری مردم به شکست انجامید.
رهبر انقلاب اسلامی، برگزاری راهپیمایی عظیم روز قدس در هوای بسیار گرم به‌خصوص در استانهای جنوبی کشور را جلوه زیبای دیگر و یکی از کارهای بزرگ و مجاهدت مردم در ماه مبارک رمضان دانستند و گفتند: مردم با این حضور گسترده و بلند کردن فریاد خود در قبال مسئله مهم فلسطین، در واقع اعلام کردند که اگر برخی دولتهای اسلامی به آرمان فلسطین خیانت و یا برخی دولتها کوتاهی می کنند و یا برخی ملتها از این موضوع بی خبر هستند، اما ملت ایران حاضر است در مقابل همه دشمنان بایستد و مسئله فلسطین را زنده کند.
حضرت آیت الله خامنه ای، ماه رمضان امسال را نمایشگاه بزرگی از جلوه ها و نشانه های معنویت مردم خواندند و با اشاره به برگزاری جلسات با شکوه قرآنی در حرم های مطهر که به بهترین وجه در رسانه ملی منعکس شد، افزودند: یکی دیگر از این جلوه ها، پدیده‌ی رو به گسترش افطاری های مردمی در شهرهای مختلف و به‌ویژه در مناطق مختلف تهران بود که این معنویت و روحیه خدمتگزاری به مردم، انصافاً هر فردی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
ایشان، پدیده حسنه افطاری‌های مردمی را در مقابل افطاری‌های مسرفانه و مترفانه دانستند و خاطرنشان کردند: متأسفانه برخی دستگاهها اقدام به پدیده زشت افطاری‌های پر هزینه در هتلها برای افراد غیر مستحق کردند که باید گفت افطاری‌های ساده و مردمی به افراد مستحق و رهگذران در مقابل این موضوع قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامی، «توزیع افطاری درِ خانه نیازمندان به‌وسیله جوانانی که نام خود را “کوچه‌گردانان عاشق” گذاشته‌اند»، «برگزاری جلسات پر شکوه دعا و مناجات در مساجد، حسینیه‌ها و مزار شهدا به‌ویژه در شبهای احیا»، «سنت رو به رشد و مبارک اعتکاف در دهه آخر رمضان» و «اقدام برخی پزشکان در معاینه رایگان بیماران در ماه رمضان» را جلوه‌های زیبای دیگری از ماه رمضان دانستند و تأکید کردند: این‌چنین رمضانی قطعاً موجب جلب رحمت الهی خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در خطبه دوم نماز، با اشاره به انفجارهای تروریستی در روزهای اخیر در عراق، ترکیه، بنگلادش و برخی کشورهای دیگر، گفتند: متأسفانه امسال عید فطر مسلمانان در برخی کشورها به‌دست تروریستهایی که می‌خواهند «اسلام جعلی و بدلی» را دستور اربابان خود جایگزین «اسلام واقعی» کنند تبدیل به عزا شد، و این جنایات، نتیجه پرورش دادن تروریستها به‌وسیله دستگاههای امنیتی امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی است.
ایشان با تأکید بر اینکه جرم کشتار انسانهای بی‌گناه در منطقه متوجه حامیان تروریستهای تکفیری است که البته خود آنها نیز به‌تدریج در حال آسیب دیدن از تروریزم هستند اما این گناه و جرم آنها فراموش نخواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی، برافروخته بودن شعله‌های جنگ و ناامنی در کشورهای منطقه از جمله سوریه، لیبی و یمن را مایه تأسف خواندند و افزودند: مردم یمن اکنون یکسال و سه ماه است که در زیر بمبارانها قرار دارند اما باید به این مردم و رهبری حکیمانه آنان آفرین گفت که در چنین شرایطی و در هوای گرم، راهپیمایی روز جهانی قدس را با عظمت برگزار کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه هدف اصلی قدرتهای استکباری از به‌راه انداختن جنگ و ناامنی و تروریسم در منطقه، به فراموشی سپرده شدن مسئله فلسطین است، گفتند: مبارزه برای آزادی فلسطین یک مبارزه اسلامی و همگانی است که ادامه این حرکت، وظیفه همه مسلمانان است و قرار دادن موضوع فلسطین در چارچوب یک موضوع داخلی و عربی صِرف، کاری غلط است.
ایشان در بخش پایانی خطبه دوم نماز عید فطر، به موضوع حقوق ها و برداشت های غیرمنصفانه و ظالمانه اشاره کردند و با تأکید بر اینکه چنین برداشت های نامشروعی از بیت المال، گناه و خیانت به آرمانهای انقلاب اسلامی است، افزودند: در این موضوع، در گذشته، قطعاً کوتاهی ها و غفلتهایی شده است که باید جبران شود اما مسئولان باید موضوع حقوق های نامشروع را به طور جدی پیگیری کنند و اینگونه نباشد که سر و صدایی به پا و بعد هم قضیه به فراموشی سپرده شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تمجید از مواضع رئیس جمهور و رؤسای قوای مقننه و قضاییه مبنی بر برخورد و پیگیری قاطعانه با این پدیده زشت، خاطرنشان کردند: در این موضوع، باید دریافت های نامشروع باز گردانده شود و افرادی که مرتکب بی قانونی شده اند، مجازات و افرادی هم که از قانون سوءاستفاده کرده اند، برکنار شوند، زیرا آنان لیاقت حضور در مراکز و مسئولیتها را ندارند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه دشمنان نظام اسلامی تلاش دارند تا از این موضوع، مستمسکی بر ضد نظام ایجاد کنند، گفتند: افرادی که دریافتهای نامشروع داشته‌اند در مقایسه با مدیران پاک‌دست نظام، اندک هستند اما همین اندک نیز، مضرّ و عیب است و باید برطرف شود.
ایشان یکی از علل وقوع پدیده زشت حقوقهای نامشروع را آسیبهای ناشی از «مستی اشرافی‌گری» دانستند و تأکید کردند: هنگامی که در جامعه، «اشرافی‌گری، اسراف و تجمل»، ترویج می‌شود، نتیجه آن بروز پدیده‌های زشتی همچون دریافتهای نامشروع است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید مجدد بر لزوم برخورد جدی با این موضوع خاطرنشان کردند: مسئله عزل و برکناری و بازگرداندن اموال به بیت‌المال باید در دستور کار مسئولان باشد، زیرا افکار عمومی نسبت به این موضوع حساس است و اگر پیگیری لازم نشود، از اعتماد مردم به نظام اسلامی کاسته خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، کاهش اعتماد مردم به نظام را فاجعه خواندند و تأکید کردند: مسئولان باید با پیگیری و اقدامات قاطعانه، اعتماد مردم را حفظ کنند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

ندبه، دعای شریفی كه شیعه اهتمام كامل به خواندن آن دارد

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 18ام تیر, 1395

از جمله دعاهای شریفی كه شیعه اهتمام كامل به خواندن آن دارد و از دعاهایی است كه در میان جوامع شیعی و دینی به خوبی جا افتاده و از پایگاه رفیع و موقعیّت والایی برخوردار است، دعای ندبه می‌باشد.

جلسات قرائت این دعای شریف در هر جمعه به طور ثابت یا سیّار منعقد می‌شود و اجتماعات سنگین و پرشوری به خاطر این مراسم، تشكیل می‌گردد و بسیاری از اوقات دارای معنویت و روحانیّت خاصّی است و این معنی را می‌توان در چهرة جوانان و نوجوانانی كه در این محفل نور و صفا شركت كرده و مشغول خواندن آن دعای شریفند، مشاهده كرد.
دعای شریف ندبه مشتمل بر بخش مهم و عمده‌ای از اعتقادات حقّه مانند توحید، نبوّت عامّه و خاصّه و فضایل بی‌شمار اهل بیت عصمت و طهارت«علیه‌السلام» و نیز جریان غیبت حضرتبقیة الله مهدی موعود، ارواحنا فداه است و حاوی اظهار غم، اندوه، آه و حسرت درغم جدایی آن سرور ابرار می‌باشد.
مضامین عالی و دلنشین آن طوری است كه گاهی اشخاصی را تكان می‌دهد و برنامة زندگی آنها را به كلّی متحوّل می‌سازد، و از اعمال خلاف خود دست برداشته رو به خدا و امام زمان«علیه‌السلام» می‌آورند.
وجه نامگذاری دعای ندبه
نام دعاهایی كه از خاندان پیامبر به ما رسیده و از خواندن آنها بهره‌مند می‌شویم، گاهی برگرفته از نام راویان آنهاست مانند دعای شریف كمیل كه به نام كمیل بن زیاد نخعی، راوی آن دعای مبارك، شهرت یافته و نیز دعای ابوحمزة ثمالی كه چون ابوحمزه از اصحاب حضرت علی بن الحسین سجاد«علیه‌السلام»، این دعا را از آن بزرگوار نقل كرده بدین نام مشهور شده است. و گاهی اسم دعایی برگرفته از كلماتی است كه در خود آن دعا بكار رفته است، مانند دعای مجیر كه چون در این دعا مكرّر ذكر (یا مجیر) شده، لذا به اسم دعای مجیر نام گرفته است. و یا دعای صباح امیرالمومنین«علیه‌السلام» كه در آغاز آن كلمة صباح آمده چنانكه می‌خوانیم: اللهُمَّ یا مَنْ دَلَعَ لِسانَ الصَّباحِ بِنُطْقِ تَبَلُّجِه، از این رو اشتهار به دعای صباح پیدا كرده. البته در دعای صباح مناسبت دیگری هم هست و آن این است كه دعای مزبور مربوط به وقت صبح می‌باشد.
و در بعضی موارد نام دعا برگرفتة از مضمون آن دعا است مانند دعای سمات، زیرا سمات به معنی علامات و نشانه‌هاست و این دعا مشتمل بر نشانه‌ها و اسرار عجیب الهی است.
اكنون دعای شریفه ندبه ممكن است از قبیل قسم دوّم باشد، زیرا در این دعا می‌خوانیم: وَ ایّاهُم فَلْیَنْدُبِ النّادِبُونَ كه فعل مضارع و اسم فاعل ندبه ذكر شده است و ممكن است از قبیل قسم سوم باشد، زیرا این دعای مبارك پر از ندبه، مطالب گریه‌خیز و تعبیرات دل شكن است، كه از عمق جان یاران دلسوخته و دلباختة امام زمان ارواحنا فداه برخاسته است.
خصوصیات و امتیازات دعای ندبه
در نوع دعاهایی كه در دسترس ماست مخاطب ذات لایزال الهی است و كمتر موردی داریم كه در دعا طرف خطاب انسان اشخاص والامقام مانند انبیاء و امامان معصوم «علیه‌السلام» باشند. بله دعای توسّل روالش غیر از سایر دعاهاست و هرچند در آغاز آن خطاب اللّهم دارد ولی بعد، از پیامبر«صلی الله علیه و آله» شروع می‌شود تا امام زمان«علیه‌السلام» و هریك از این چهارده نور پاك را مورد خطاب قرار داده، و عرض حاجت به دربارشان می‌نماییم.
در این میان دعای ندبه امتیازی دارد كه هرچند در آغاز و پایان، آن مخاطب ذات لایزال الهی است ولیكن قسمت عمده و چشمگیری از آن مستقیم یا نامستقیم امام زمان«علیه‌السلام» را مورد توجه خطاب قرار می‌دهد. آنجا كه با كلمة (أین) آمده هرچند آن حضرت مخاطب نیست، لیكن گمشدة دعا كننده، آن حضرت است و ندبه كننده، با این جملات (أین و أین) به دنبال آن حضرت می‌گردد، و بالاخره این قدر سوز و گداز، اظهار شوق به دیدار امام زمان، التماس و التجای به آن بزرگوار و نالیدن در فراق او در هیچ دعای دیگری سابقه ندارد و از امتیازات دعای ندبه است.
محتوای دعای ندبه
این دعای مبارك مشتمل بر اموری است كه نوعاً بازگشت به معارف و اعتقادات مكتب مقدّس تشیّع می‌كند.
1 – خداشناسی و توجه به مبدأ متعال، سبحانه و تعالی
2- توحید الهی و شناخت خدای یكتای بی‌همتا
3- عدل خداوند و قضا و قدر الهی
4 – نبوّت عامّه.
5 – نبوّت خاصّه.
6 – امامت عامّه.
7 – امامت خاصّه
8 – معاد و حیات جهان ابدی
9-قسمتی از نعمتهای آخرت.
10-بخشی از نكات اخلاقی
سخنی پیرامون سند دعای ندبه
پیش از ورود در شرح و تفسیر این دعای شریف، بحثی كوتاه پیرامون اعتبار سند آن ارائه می‌دهیم كه كسی دچار وسوسه و تردید در این دعا، از جهت سند و صدور آن، از مخازن علوم الهی نشود و معلوم شود كسانی كه در این موضوع به اشتباه اندازی دست زده‌اند، وضعیّت نقل این دعا را در دست نداشته، یا عمداً برای سست كردن پایه‌ها و مبادی معارف جامعه، چنین القائات بی‌ارزش و گمراه ‌كننده‌ای را نموده‌اند.
دعای مزبور را عده‌ای از علمای بزرگ و متعبّد و محتاط در دین و گروهی از ماهران در سندها و متخصص در رجال و درایه نقل كرده‌اند كه ما در این مقام عده‌ای از آن بزرگواران را نام‌ می‌بریم:
1- سید جلیل، صاحب مناقب فراوان و كرامات باهرة بسیار، سید رضی الدین علی بن طاووس، قدس سره الشریف كه از اعلام قرن هفتم هجری بوده و مقامات عالیة او در علمیّت، زهد و تقوا، عبادت، سیر و سلوك الی الله و اخلاق و عرفان و مكاشفات، قابل انكار نیست، بلكه بر اهل اطلاع و محققین روشن و آشكار و مورد اذعان است، این دعا را نقل فرموده‌اند و مهمتر آنكه نه در یك كتاب بلكه در دو كتاب از نوشته‌های شریف خود آن را آورده است كه یكی كتاب مقدس و ارزشمند اقبال الاعمال[1] و دیگری كتاب شریف مصباح الزایر[2]می‌باشد و این خود صحّه گذاشتن به سند این دعای شریف و صدور آن می‌باشد.
2- شیخ جلیل القدر، محمد بن جعفر بن علی مشهدی حایری، از اعلام قرن ششم هجری، در كتاب مزار، معروف به مزار محمد بن المشهدی ـ كه علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه، آن را مزار كبیر می‌نامند. چنانكه در بحارالانوار، ج 20، ص 324، تصریح فرموده ـ، ایشان نیز این دعا را نقل كرده‌اند.[3]
3- صاحب مزار قدیم كه ظاهراً مرحوم قطب راوندی ـ متوفای سال 573 هجری قمری ـ است نیز این دعا را نقل فرموده‌اند.
4- شیخ جلیل القدر، ابوالفرج محمد بن علی بن یعقوب بن اسحاق بن ابی قره فتاتی، معاصر شیخ نجاشی، از بزرگان قرن پنجم، در كتاب دعای خود، این دعا را نقل كرده و این بزرگوار مورد توثیق نجاشی و علامة حلّی می‌باشد.
5- شیخ جلیل، ابوجعفر محمد بن الحسین بن سفیان بزوفری، در كتاب دعای خود، دعای ندبه را روایت نموده است، همو كه از مشایخ شیخ مفید رحمة الله علیهمی باشد.
6- علامة بزرگوار و باب اخبار ائمة اطهار، مرحوم مجلسی، اعلی الله مقامه، نیز آن را در كتاب قیّم وگرانسنگ بحارالانوار و هم در كتاب شریف زادالمعاد روایت فرموده‌اند.[4] و مهمتر آنكه درمورد دوم، تصریح به اعتبار سند آن كرده، فرموده‌اند: دعای ندبه كه مشتمل است بر عقاید و تأسّف بر غیبت حضرت قائم«علیه‌السلام»، به سند معتبر از حضرت امام جعفر صادق«علیه‌السلام»منقول است كه این دعای ندبه را در چهار عید ؛ یعنی در روز جمعه، روز عید فطر، روز عید قربان، و روز عید غدیر بخوانند.[5]
7- مرحوم سید صدر الدین یزدی[6] كه از تلامذه مرحوم آقا جمال خوانساری بوده است، در كتابی كه در شرح دعای ندبه نوشته، آن را نقل كرده است.
8- عالم ربانی و محدّث شهیر، حاج میرزا حسین نوری، رضوان الله علیه. ایشان نیز آن را در كتاب تحیة الزایر، از كتاب مزار قدیم و مزار ابن مشهدی و مصباح الزایر سید بن طاووس نقل كرده است.
9- سید بزرگوار، عالم زاهد كامل، مرحوم میرزا محمد تقی موسوی اصفهانی[7] نیز در كتاب مكیال المكارم[8] نقل كرده است.
10- محدّث بزرگوار و ثقة صالح عالی مقدار، مرحوم آقای حاج شیخ عباس قمی، اعلی الله مقامه، نیز در كتاب شریف مفاتیح الجنان نقل كرده است.
البته نقل بعضی از اینها مستند به بعضی دیگر است ولی در جمع، اعتماد ناقل و اعتبار دعا ثابت می‌گردد.
چنانكه عَلَم العلم و التقی شیخ مرتضی انصاری، اعلی الله مقامه، در اول كتاب خیارات، استشهاد به جمله‌ای از آغاز این دعا كرده و می‌فرماید: در اول دعای ندبه آمده: بَعدَ اِنْ شَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهدَ. این خود حاكی از اعتماد شیخِ اعظم بر این دعای شریف بوده و نیز محشّین مكاسب مانند مرحوم ایروانی و مرحوم مامقانی و مرحوم حاج سیّد عبدالحسین لاری و مرحوم محقق اصفهانی آن جمله را مورد بحث علمی خود قرار داده‌اند و این خود حاكی از اعتماد آن بزرگواران بر این دعای مبارك است.
راه دیگر در تأیید این دعای شریف این است كه بسیاری از فقرات آن، مقتبس از قرآن كریم می‌باشد و این نیز حاكی از اعتبار آن دعای مبارك و صحّت سند آن است.
و سومین طریق در اثبات اعتبار این دعای مبارك این است كه سیاق كلمات و زیباییها و لطافت عبارت و نیز معانی عالیه و محتواهای والای آن حاكی از صدور این دعای مبارك از خاندان جلیل رسالت و بیت وحی و تنزیل می‌باشد.
بنابراین از نظر اعتبار دعای شریف جای بحث و سخن نیست و زمینه‌ای برای تردید نخواهد بود از این رو از این مرحله می‌گذریم و به شرح آن دعای پرسوز و شورانگیز می‌پردازیم.
ازكتاب حدیث آرزومندی
شرحی بر دعای ندبه
آیت الله كریمی جهرمی

[1]. ص 295 -299.
[2]. فصل هفتم.
[3]. دعای صد و هفتم.
[4]. مزار بحار، ج 99، طبع بیروت، ص 104.
[5]. زاد المعاد، ص 488.
[6]. متوفای 1154.
[7]. متوفای 1348 هـ.ق.
[8]. ج 2، ص 93.

منبع: وبلاگ باب ملکوت

شکوفه های عشق و ایمان بر دلهای عاشق در بهار رمضان، با تلاوت آیات نور

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 18ام تیر, 1395

بسمه تعالی

لحظات پایانی بهار رمضان است و باید از مهمانی که یک ماه در آن عشق و ایمان را توشه برداشتیم وداع کنیم. سخت است دل کندن از معشوق و از لحظاتی که ذره ذره آن خیر مضاعف بود و پاداش عظیم. خواب آن عبادت بود و نفس کشیدنش تسبیح
باید که برویم و با چشمانی پر بار و شوق استقبال از آزادی از گناه و آتش جهنم بشتابیم. رهایی ما را خود تضمین کرده است و فرموده که در این لحظات پایانی هزار هزار می بخشد. دست امیدمان به سویش دراز است و با خوف از اینکه نکنه از غافله آمرزیدگان جا مانده باشم و رجاء به بزرگی و بخشندگی معبود، دو بال پرواز گرفته و به سوی آسمان کمال پرواز می کنم.
در این سی روز که گذشت گویی سیمرغ شده ایم و دسته دسته به سوی ابدیت و جاودانگی به پرواز در آمده ایم. محت و عشق تمام وجودمان را آکنده کرده است و نماز شکر را با خواندن دعای 45 صحیفه، همراه امام ساجدین اقامه می کنیم.
با تلاوت قرآن مبین و دعای وداع ماه رمضان بر آتش دل خسته مان که تمنای وصال دارد امید می دهیم و به سوی حق با دستان مبارک امام زمان رهنمون می کنیم که بر دفتر تقدیرمان، شفاعت و خیر و کمال امضا نماید و در این وادی پر تنش ظواهر و دنیایی رهایمان نکند و به سمت بهشت برین و قرب الی الله رهنمونمان نماید.
خدایا عطوفتم را به تو و بندگان صالحت ارمغان آورده ام و از تو می خواهم که همواره در پناهت باشم و آنی و لحظه ای مرا به خودم وا مگذاری. خدایا دستم به لطف و بزرگی تو دراز و گدای محبت تو کرده ام و قول می دهم که مراقب و نگهبان خانه امن قلبم باشم، که جز تو و عشق تو و امید تو چیزی نگنجد و برایت آب و جارو می کنم از هر گناه و لغزشی.
زنگار وجودم را با سختی تشنگی و گرسنگی سنباده زده ام و گرمای تابستان را برای انعطاف و شکل گیری از ضربه های ظرفیت و سازندگی تو مشتاقانه تحمل کرده ام.
ای سازنده تمام کائنات، مرا ظرفیت کمال و هدایت ببخش و جانم را برای هر قدوم رسیدنم به تو روزی هزار هزار بار قربانی بگردان.
ای ماه خدا خداحافظ
باز هم برای آمدنت تا سالی دیگر هر روز خطی بر دفتر قلبم می کشم و بر راه عبودیت و بندگی خود گل های ارغوانی پرپر می کنم و با گل صلوات بر محمد و آل محمد بر کوچه پس کوچه های انتظار نشسته ام تا دیدار یار را نظاره باشم.
آمین
یادداشتی از طاهره حاجیلو

 

حضور در راهپیمایی روز قدس و نماز دشمن شکن جمعه

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 15ام تیر, 1395

بسمه تعالی

خواهران طلبه مدرسه علمیه الزهرا(س) فامنین با حضور حداکثری در راهپیمایی روز قدس بار دیگر از مظلومیت ملت فلسطین حمایت کردند.

با فریاد مرگ بر اسرائیل و بانگ الله اکبرهر گونه سازش با صهیونیست غاصب را توسط آل سعود محکوم کرده و انزجار خود را از جنایتهای داعش این ولد ناخلف و شوم صهیونیست در قتل عام مسلمانان، ابراز کردند. جنایات داعش این نمیتواند اذهان عموم را از اهداف اسرائیل این اهریمن پلید منحرف نماید

حضور باشکوه در صفوف نماز دشمن شکن جمعه باعث ایجاد وحدت و همدلی در بین ملت شریف ایران و تمامی مسلمانان جهان است و طلاب در تبیین این امر مهم می توانند نقش پررنگی داشته باشد. 


تهیه کننده: طاهره حاجیلو

برگزاری کارگاه مهارت زندگی و سبک زندگی اسلامی در تمام ایام ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه الزهرا(س) فامنین

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 15ام تیر, 1395

بسمه تعالی

به گزارش رابط خبری فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(س)،  حسین ایمانی با حضور خود در محافل و جلسات ماه مبارک رمضان در بین مردم فامنین، به بحث های اعتقادی و مذهبی و مشاوره خانواده می پردازد و به عنوان مبلغ، با برگزاری کلاس های مشاوره خصوصی، مورد استقبال اقشار مختلف مردم، قرار گرفته است.
وی که ساکن تبریز، دیار علم و ادب می باشد با همت سپاه ناحیه فامنین و هماهنگی امام جمعه فامنین به مدت یک ماه مهیمان مهمانان خدا خواهد بود.

ایمانی از افراد سرشناس حوزه و دانشگاه است و کتاب هایی به تالیف وی منتشر شده است. با تلاش بی دریغ او کلاس های مشاوره نیز برگزار می شود و کسانی که متقاضی باشند ثبت نام می شوند و به نوبت با مشورت و تاکیدات تخصصی به زندگی، با امید بیشتری نگاه می کنند.

ایمانی در جلسه ای که با حضور مادران روزه دار برگزار شد، در باره احترام به والدین در اسلام گفت: پیامبر(ص) می فرمایند: خداوند تعالی، برکت علم را در تعظیم استاد، بقاء ایمان را در تعظیم الله، لذت زندگی را در نیکی بی منت به والدین و نجات از آتش را در ترک آزار خلق ، قرار داده است.

وی افزود: گاهی مردم آزاری با یک نگاه است، با یک سخن چینی است، با یک ایجاد بد بینی است. در مواردی که امور دیگران به ما مربوط نیست سکوت کنیم. کسی باش که مردم با دیدنت احساس آرامش کنند. نکته دیگر این حدیث این است که به فرزندانمان اجازه بدگویی از معلم و استاد را ندهیم.

استاد اخلاق با ذکر روایتی از امام صادق(ع) ادامه داد: (یجب للوالدین علی الولد ثلاثه اشیاء: شکرهما علی کل حال، طاعتهما فی یامرانه و ینهیانه عنه فی غیر معصیت الله و نصیحتهما فی السر والعلانیه. یعنی به نفع والدین بر فرزند 3 چیز واجب است: تشکر از پدر و مادر در هر حال (خوشی و ناخوشی)، اطاعت از آن دو در مواردی که امر کنند به آن یا نهی کنند از آن، در غیر از معصیت خداوند متعال و خیرخواهی و نصیحت ایشان در پنهان و آشکار.) “تحف العقول،صفحه 337″.نصیحت در بین جمع هیچ آثار سازنده ای ندارد.

وی ادامه افزود: در روایت دیگری چنین آمده که :(برالوالدین من حسن معرفه العبد بالله تعالی اذ لا عباده اسرع بلوغا بصاحبها الی رضی الله تعالی من برالوالدین. یعنی نیکی به والدین از شناخت خوب بنده به خدای تعالی حاصل می شود چرا که عبادتی سریع تر از نیکی به پدر و مادر انسان را به خدا نمی رساند.) “مستدرک الوسایل،جلد15،صفحه 198″.
ایمانی با بیان داستانی گفت: حضرت موسی(ع) از خداوند متعال درخواست کرد تا هم نشینش در بهشت را به او معرفی کند. ندا آمد هم نشین تو فلان قصاب امتت است. حضرت قدری از این مساله ناراحت شد و به هر ترتیب مرد قصاب را پیدا کرده و مهمانش شد. قصاب مدتی را به بیرون رفته و پس از بازگشت عذرخواهی کرد. حضرت ماجرا را تعریف کرده و پرسیدند مگر تو چه کرده ای که هم نشین من در بهشتی؟ مرد خندید و گفت: مادر پیری دارم که تمام کارهایش را انجام می دهم و او دعا می کند که (پسرم در بهشت هم نشین موسی باشی) و من از این دعای او می خندم.
وی افزود: امام رضا (ع) می فرمایند:من احب ان یصل اباه فی قبره فلیصل اخوان ابیه من بعده. یعنی کسی که دوست دارد به صله رحم پدرش در قبر او برود پس به صله رحم برادران پدر برود. “مستدرک الوسایل،جلد 15،صفحه 204″. در روزهای ماه مبارک رمضان صله رحم از بهترین کارهاست.
مبلغ دین در فامنین، با بیان مباحث اعتقادی و اهمیت آن اظهار کرد: اما به مناسبت شب جمعه روایتی بیان می کنم. پیامبر(ص) می فرمایند: ارواح مومنان در هر جمعه به آسمان اول (آسمان نزدیک به زمین) می آیند و در برابر خانه هایشان با صدای بلند در حالیکه گریه می کنند ندا می دهند که ای خانواده و اقوام ما به ما محبت کنید. با نعمت هایی که دست ما بود و اکنون حساب آن بر ما و منفعت آن برای شماست. ولو با تکه نانی یا لباسی که به فقیر می دهید که این محبت فقط بر ما نیست و خداوند در عوض آن لباس بهشتی به شما میدهد. “جامع الاخبار،صفحه 165″.
استاد حوزه با بیان اهمیت نماز جمعه و اثرات آن در زندگی،اذعان کرد: اما سعی کنیم در نماز جمعه که حج فقراست شرکت کنیم. چرا که روایت داریم هر کس سه هفته پشت سر هم بدون عذر در نماز جمعه شرکت نکند در او رگه هایی از نفاق هست.

در ضمن کلاسهای مشاوره دکتر ایمانی با درخواست خواهران حاضر در جلسات برای رفع مشکلات خانوادگی و مسائل طلاق و اعتیاد برگزار گردید و استاد حوزه و دانشگاه به سوالات مطرح شده از طرف بانوان پاسخ دادند و راهکارهای مناسب برای حل معضلات اجتماعی با تمسک به اعتقادات اسلامی و دستورات قرآن کریم ارائه فرمودند.

 

تهیه کننده: طاهره حاجیلو