« اعمال نیمه شعبانکلاس اخلاق با موضوع خود سازی و معرفت به خدا »

طرحواره مهدویت و معنای واقعی انتظار

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 10ام اردیبهشت, 1397

استاد یعقوبیان در مراسم جشن باشکوه میلاد سراسر نور حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان(عج) در مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان فامنین، گفت: برگزاری مراسم های اعیاد شعبانیه در راستای شناخت و معرفت یافتن به ائمه علیهم السلام و ایجاد محبت به امام در قلوب شیعه و اطاعت از پروردگار می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبیان گفت: برای اینکه انسان بخواهد خداوند را اطاعت کند، راه هایی را باید طی کند. با شناخت و معرفت یافتن به امام و ایجاد محبت نسبت به امام، در راستای اطاعت از امام قرار خواهیم گرفت و این اطاعت منجر به اطاعت از پروردگار خواهد بود.

وی افزود: انسان در چه صورتی می تواند بیان کند که خدا را اطاعت کرده است. این اطاعت در اطاعت امام و نبی اکرم(ص) است. اگر من می خواهم از امام اطاعت کنم این اطاعت در چه صورت امکان پذیر است . این امکان در مرحله شناخت صورت می گیرد و اگر بین معرفت امام و قبل اطاعت چیزی باشد و آن محبت است. این فرایند اگر رعایت شود، به اطاعت از خدا که قله و نقطه کمال است می رسد. پس باید در باب معرفت و شناخت امام تلاش کنیم . 

استاد حوزوی ادادمه داد: با توجه به احادیثی که فرموده اند؛ “هر کسی بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است." این حدث در بین اهل سنت هم مورد اتفاق است. پس من بدون معرفت امام به معرفت خدا نمی رسم. پس یک سوال پیش می آید که معرفت امام چیست؟ اگر زمین بدون حجت باقی بماند زمین اهل خودش را فرو می برد. اگر خداوند بخواهد قیامتی به پا کند اول حجت خود را می برد و سپس قیامت خواهد شد. از وقتی که انسان خلق شده برای هدایت و کسب کمال، یک اتصال بین زمین و آسمان است. “نحن حبل الله” که همانا ائمه علیهم السلام حبل الهی هستند.

وی با بیان اینکه، توسل یک امر عقلایی است خاطر نشان کرد: جدا از امر روایی که اشاره به مسئله عقلی دارد، باید بین خالق و مخلوق یک واسطه فیض باشد که توسط این واسطه فیض است که خداوند رحمت و برکتش را بر زمین جاری می سازد.
“بکم ینزل الفیض". به واسطه شما ائمه هست که خداوند باران رحمت را نازل می کند.
بین علت و معلول باید سنخیت باشد و این سنخیت در صورتی به وجود می آید که انسان اینقدر از نظر کمال و معرفت به جایی رسیده که خیر مطلق است و فقط نمی توان گفت خداست.

حجت الاسلام یعقوبیان اذعان کرد: چرا انسان احتیاج به واسطه فیض دارد؟ او مانند لامپی هست که برای روشنایی نیاز به کنتور دارد و نمی توان لامپی را مستقیم به نیروگاه اصلی اتصال داد تا روشن شود و این نقص از لامپ است که ظرفیت کافی ندارد. انسان باید نسبت به شیء محبت ایجاد کند و شناخت پیدا کند و جنبه معرفت و محبت باید کافی باشد و اگر انسانها بدانند اگر نفس هم می کشند به خاطر وجود امام علیه السلام است، این نقش بهتر جلوه می کند . ما چگونه می تواتیم محبت و معرفت امام را در زندگی داشته باشیم؟
راهکارهای عملی معرفت:
راهکارهای عملی در تربیت نسل منتظر است.
۱- معرفت داشتن به امام
2- بیان خصوصیت هایی از ائمه اطهار علیهم السلام
3- بیان زندگی و بیوگرافی از شناخت ائمه

4- بیان زیبایی های دوران ظهور
5- آموزش احادیث و روایات و دعا کردن
6- آشنایی با آیاتی درباره امام زمان(عج)
مثل ایه پنج سوره انبیاء
7- بزرگداشت ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار علیهم السلام 
8- آشنایی با ائمه با زبان هنر و ادبیات

وی افزود: محبت به امام است که باعث ایجاد معرفت و توجه به امام خواهد شد. اگر کسی معرفت پیدا کرد، کم کم عشق به امام پیدا می کند.
اگر محبت ها و حتی باب براعت جستن از دشمنان اهل بیت را برای فرزندانمان بیان کنیم و معرفی کنیم. راهکار مناسبی برای شناخت امام است.
داستان های وقایع کربلا و مصاعب امامان را اگر به زبان بچگی بگوییم بچه ها راحت تر قبول می کنند.
توسل به اهل بیت و معرفی دوستان و فداییان حضرت امام زمان(عج)، بیان سرزمین های مقدس، هدیه دادن به ائمه و نذری دادن و صدقه دادن و ذکر صلوات برای ائمه از راهکار های مناسب برای ایجاد محبت در بین خانواده ها نسبت به امام است.

یعقوبیان تصریح کرد: یکی از راه هایی که می توانم محبت را ایجاد کنم اینست که زیباییهای بعد از ظهور را بیان کنیم.
مژده آمدن منجی در آیات قران بیان شده است، مثل؛ آیه ۱۰۵ سوره انبیا
انجیل امروزه که به نام زبور است که وعده آمدن افراد صالح داده شده است.
چرا زمان ظهور مشخص نشده است؟ زمان ظهور چه زمانی است؟
برای حفظ امید در بین مردم زمان مشخص نشده است و برای استمرار زمینه سازی ظهور این زمان نامعلوم است. در بعضی از روایات داریم که ظهور به تعویق افتاده است.
و…
مکان ظهور :.
بین اهل سنت و شیعه این اتفاق یکی هست که امام زمان از مکه ظهور می کنند.

نحوه ظهور :
ظهور با چه فرایندی آغاز می شود و چه کسانی به ایشان ملحق می شود؟ و

مراسم بیعت:
وقتی افراد به امام ملحق می شود امام بیعت می کنند و مسایلی را مطرح می کند.
وظیفه ما در هنگام ظهور یقین حاصل نمودن نسبت به حقانیت او به وسیله معیارهای شناخت حضرت است. شناخت چندین نشانه از نشانه های ظهور و معیارهای شناخت خود امام چیست؟
امام (عج) از پاسخ به هیچ سوالی عاجز نیست لذا تمام علوم در اختیار آنهاست، حتی می داند در ذهن شما چیست.
به زبان تمام حیوانات آشنا است و میراث انبیا در دست ایشان هست.
انسان همینطور که انسان برای یک علم به متخصص مراجعه می کند، در زمینه امام هم به راویان احادیث که همانا فقها هستند مراجعه کنید.

وی افزود: آنچه در باره سپاهیان حضرت گفته شده و بعضی اشتباه دارند.
یک دسته سپاهیان خاص که ۳۱۳ نفر هستند ‌و یک دسته دیگر که کمترین آن از ده هزار نفر بیشتر است.
اگر من خود را لایق نمیدونم که جزء ۳۱۳ نفر باشم، پس امیدوار می شوم که از یاران عام حضرت باشم.
اسباب پیروزی حضرت چیست؟
ملایک
رعب و وحشت
یاران امام و …
قیام حضرت:
آیا زمان ظهور و قیام حضرت یکی است یه خیر؟
بعد از ظهور باید یاران به امام برسند. 
اصل رجعت اعتقاد شیعه می باشد.
یاران حضرت در شب عاشورا وعده برگشت خود را فرموده اند.
کافرین محضی که خداوند آنها را برمی گرداند که هم به کیفر خود برسند و هم حکومت عادلانه را ببینند.
خواندن دعای عهد که در این دعا، آرزوی رجعت بعد از مرگ را داریم.
حضرت برای برقراری عدالت می آیند.
چه ظلم به نفس چه ظلم به خالق یا ظلم به مخلوق، در زمان ظهور آنچنان که سرما و گرما به خانه های شما نفوذ می کند، عدالت هم به خانه های شما نفوذ خواهد کرد.
با رشد عقول، اختلاف ها برطرف می شود. در حکومت حضرت این زمینه ایجاد می شود که در خانه ای یک خانم می تواند حکمت بیاموزد.
می فرماید تا حضرت نیامده است اگر علم ۲۷ باب دارد در زمان ظهور ۲۵ باب ظاهر می شود. یک سری رشدهایی که در زمان امام زمان(عج) مطرح می شود آن رشد علوم است


وی بیان کرد: در زمان ظهور افراد جامعه با هم همدل می شوند. در حکومت حضرت این تفرقه ها و تفاوت ها از بین می رود و از برکات وجود ظهور حضرت همه مردم امنیت دارند. بین عراق و شام جایی پا نمی گذارید مگر بر روی آب و چمنزار ، صحت و تندرستی در زمان ظهور تکامل می یابد و خیر و برکت فراوان همه جا را فرا خواهد گرفت.


فرم در حال بارگذاری ...