موضوع: "فلسفه هفت سین"

فلسفه تهیه اجزای سفره هفت سین و نمادهای آن

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 25ام اسفند, 1394

بسمه تعالی

آرام به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم و در تدارک شروع سال جدید و آماده کردن سفره هفت سین، هر کس با سلیقه ای خاص برای تزیین سفره خود تدارک می بیند.
روی میز در ظروف بلور و یک رومیزی ترمه، یا بر ظرفهای سفالی یا بر گلهای تزیین شده با طرحهای زیبا ، به هر حال هر قوم یا شهری به آیین خود عمل کرده و اجزاء آن نیز متفاوت است.
هفت سیم معروفی که اکثر خانواده ها بر سفره خود قرار می دهند معنای خاصی دارد. مثلا: سنجد، نماد عشق و سمنو، نماد زایش و باروری گیاهان است. سکه، نمادی از خیر و برکت بوده و سیب نمادی از مهرورزی است. سماق و سیر هم نمادهای چاشنی و محرک شادی در زندگیست.

زردتشتیان، آویشن را به گفته موبد فیروزگری، خاصیت ضد عفونی کننده و داروئی دارد و به نیت سلامتی و بیشتر به حالت تبریک بر سرسفره هفت سین گذاشته می شود.

شاخه های سرو، دانه های انار، گل بید مشک، شیر نارنج، نان و پنیر، شمعدان و … را هم می توان جزو اجزای دیگر سفره هفت سین دانست.
اما سبزه، سبز، چون شادابی و سرسبزی و نشانگر زندگی بشر و پیوند او با طبیعت است. چه بسیارند از انسانهای سبزی که حتی با ارائه طرحی به کمک محیط زیست آمده اند تا بتوانند در سرسبزی محیط، موثر باشند و بتوانند به شادابی زندگی نیازمندان ، رنگ سبز ببخشند.

جمعیت هلال احمر همدان در طرحی خیرخواهانه طرحی جالب و دلنشین داشته و اقدام به تهیه سبزه در ظروف یکبار مصرف گیاهی، با تزییناتی زیبا، البته سبزی که بعد از استفاده بر سفره هفت سین دور ریخته نخواهد شد و چون سبزی خوردن است کاملا قابل مصرف برای خانواده خواهد بود.

فروشی نیست، بلکه یک سبزی دیگری بر روح و جان ماست. هر کسی با تهیه این سبزه ها ، اگر هزینه ای بپردازد، پول آن صرف خانوادهای ضعیف و نیازمند خواهد شد تا نماد شادابی را همه تجربه کنند و با اعماق وجودشان لمس کنند.

اگر کسانی مایل بودند می توانند به جای سبزه ، آن حبوباتی که قرار بود سبز نمایند. به مسئولین این اقدام خیر خواهانه، تحویل نمایند تا این مواد خوراکی به جای اسراف شدن به سفره مواد غذایی چند نیازمند اضافه شود.

طرحی که با استقبال بسیاری مواجه شده و حتی از استانهای دیگر که خبر دار شدند بسیار این کار ارزشمند را ارج نهاده و تقاضای خرید کردند.

ایرانیان مهربان و شیعه هرگز راضی به ناراحتی هم نوع خود نخواهد بود با طرحهای جشن نیکوکاری ، کلبه مهربانی، مودت و … همیشه به یاد همسایه و هموطن خود بوده و هستند.

سفره های هفت سینتان با تمام نمادها همیشه پابرجا باشد و هر روزتان عید باشد و خداوند منان از اعمال خیرین خشنود باشد ان شاء الله

یادداشتی از طاهره حاجیلو