موضوع: "قرائت فاتحه برای اموات"

روز دیدار عاشقانه و وداع با یاران، در گلزار شهدا

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 27ام اسفند, 1394

بسمه تعالی

روزهای پایانی سال است و یک سال دیگر بر عمرمان و تجربیات زندگیمان اضافه شد. لحظات خوش و روزهای غمگین داشیم و همه گذشت و آنچه باقی ماند یاد خاطرات تلخ و شیرین است.

دوست داشتن و عشق ورزیدن به نزدیکانمان ، محبت کردن به پدر و مادر، مهربانی و نرم خویی با دوستان و آشنایان ، زیبایی زندگی را مضاعف میکند.

احترام به مردم و رعایت ادب در برابر بزرگترها و ارزش قائل شدن بر شخصیت تک تک افراد جامعه، ظرفیت انسانی ما را بزرگتر میکند و قلبمان را رئوفتر می گرداند.

قدم که بر می داری و از کنار مزارشان میگذری، با اعماق وجودت رفتن را درک میکنی و باور نداری که روزی این اسیران خاک هم، عید داشتند و تلاش برای گذر از زمانها و نهایت بهره و لذت بردن از نعمتهای خداوند را در دل پرورانده اند و اکنون دستشان از دنیا کوتاه شده و چه آرام آرمیده اند.

گویی می شنوی صدایشان را که فریاد می زنند، ای آدمها فراموش نکنید که عید، شاد کردن دلهاست و عید یعنی تازه شدن و سبز شدن ،چه جسمانی باشد و چه روحانی، روحت را با شادی دیگران سبز کن و با دعایی و خیراتی روح اموات را تازه کن، همانا که روزی بر گردن ما حق بزرگی داشته و دارند و برایمان زحمت کشیده و بعد از خداوند منان حیاتمان ، بستگی به وجودشان دارد.

سبزه های سبز بر مزارشان و دسته گلهایی به رنگ سفید ،چون رنگ لباس ابدی که بر تن دارند.

شیرینی و شکلات برای اینکه شیرین کنی دهانت را با صلواتی بر محمد و آل محمد و قرائت کنی فاتحه ای که حمد خداست و سپاس برای همه نعمتهایش ، حتی نعمت مرگ که ما قادر به درک واقعی از آن نبودیم . ابدیت را با مرگ یافتن هنر است .

با این افکار چشمم به گلزار شهدا افتاد و قدمهای آرام زائران که گاه دعا بر لب زمزمه می کردند و گاه مبهوت این جاودانگی شده اند.

ای عشق ، اینجاست که تمامیت تو را درک میکنم و باور دارم که بودند ، کسانی که جز حقیقت ندیدند و چه زیبا رفتند و تا ابد جاودانه شدند.

با التماس و دعا ، قلبت آرام می گیرد و نیروی تازه میگیری و برای خداحافظی با سالی که سرشار از خاطرات بود و یک غم کوچکی بردلت سنگینی میکند برای وداع .

ولی فردا بهار می آید و درختان مرده هم جانی دوباره می گیرند و جوانه می زنند ، شکوفه های بهاری طراوت و شادابی به زندگی می بخشند و سال نو ، هدایایی از نعمتهای بی کران الهی را به همراه خواهد آورد و چه زیباست تسبیح پرودگاری که اگر با چشم جان ببینی ذره ذره وجود کل کائنات نشانه مهر و لطف و بخشش است و من بی قرار که آرام گرفتم با فاتحه ای بر روح پاک شهدا و امزاده اسماعیل و با تلاوت یاسین ، عطر خوش یاس به روحم جلا بخشید .

خداحافظ ای روزهای خوب که کنارم بودید و مرا همراهی کردید . خداحافظ لحظه لحظه طلای عمرم و سلامی دوباره به زندگی نو و فصلی نو و آغازی دوباره.

زندگی و مرگ همیشه، دوستتان خواهم داشت و شاکرم برای بودنم و انسان بودنم .

الهی شکرت

یاداشتی از طاهره حاجیلو