موضوع: "کارگاه آموزشی طب سنتی"

گارگاه آموزشی تغذیه سالم در قرآن و روایات

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 5ام خرداد, 1397

کارگاه آموزشی تغذیه سالم،  به مناسبت ماه مبارک رمضان، با حضور دکتر بابایی در مدرسه علمیه الزهرا(س) فامنین برگزار شد.

دکتر بابایی با بیان اینکه طب سنتی در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماریهای جسمی و روحی به کمک ما می آیند گفت: در طب سنتی بر چهار طبیعت مزاج انسان(اخلاط اربعه)، بلغم، صفرا، سودا و خون و نیز بر گرمی و سردی مزاج با توجه به نوع مشخصات فرد درمان می شود. در اعتقاد عامه مردم غذاهای گرم و سرد با عنوان غذاهای پرکالری و کم کالری مطرح نمی شود و کاملا متفاوت است.

وی با اشاره به خصوصیات گرمی و سردی انواع مواد غذایی ادامه داد: در طب سنتی خوراک های سرد، ارزش غذایی منفی داشته و انسان را دچار رخوت و سستی، رنگ پریدگی و کم حوصله گی و پرخوابی و … می کند. وقتی برنج سرد را با مرغ سرد و ماست که سرد است میل می کنید بدن شما سست می شود. در ماه مبارک رمضان بهتر است روزه را با خرما افطار کنیم و در قرآن کریم 19 مرتبه به خرما اشاره شده است. خرما دارای ویتامین D بوده و اگر با زیتون میل شود موثرتر است.

دکتر بابایی افزود: کسانیکه سرد مزاج هستند برای جلوگیری از ضررهای غذای سرد بهتر است که یک لیوان آب جوش یا زنجبیل را چند دقیقه بجوشانند و با گلاب و عسل بخورند. سعی کنیم که غذا را خوب بجویم.

وی عنوان کرد: که غذاهای لطیف بخوریم برای درست کردن سالاد به آن کشمش و چهار مغز و جوانه ها را اضافه کنیم و به عدس و ماش و سیب و انجیر پودر سنجد پاشیده شود. بعدازظهرها زیره را دم کرده و میل کنیم و اگر انجیر خیس کرده را میل کنید برای ریزش مو هم خوب است.

دکتر بابایی تصریح کرد: امروزه شاهد استفاده زیاد بانوان و دختران جوان از لوازم آرایشی هستیم و می دانیم که لوازم آرایشی از نفت تهیه شده است و نفت بسیار سرد است و اثرات منفی در سلامت بانوان دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: عدم  هماهنگی بین مزاج و غذا، طبق اعتقاد طب سنتی ایران باعث اختلال در قلب و ریه می شود و شخص احساس بیماری میکند. هر چند امروه با پیشرفت در علم پزشکی کمتر به طب سنتی اهمیت داده می شود ولی می توان با مراعات کردن بعضی از عادات غلط غذایی به سلامتی بدن کمک کرد.