موضوع: "یادداشتی از طلبه مدرسه الزهرا(س)در باره عملیات مرصاد"

یاد داشتی از خاطرات طلبه مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان فامنین، در سالروز عملیات مرصاد

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 6ام مرداد, 1395

بسمه تعالی


تقدیم به شهدای عملیات مرصاد شهرستان فامنین؛
مرصاد نمادی جاوید از عشق و ایثار اقوام ایرانی و نیروهای مسلح است/مرصاد ایستاده در برابر نیرنگ هاست
مرصاد برافراشته شدن پرچم اسلام بر بام های تک تک خانه های مقاوم در برابر تهاجم و نیرنگ است. هنوز مرصاد را بخاطر داریم و هنوز ایستاده در برابر ترفندها و اهداف نفوذی بیگانه هستیم .

 

مرصاد نام عملیات پیروزمندانه رزمندگان اسلام بر علیه منافقان بود. در این عملیات منافقان، با هجوم به مرزهای غربی کشورمان خیال کردند که به راحتی می توانند از مرزهای ایران عبور کنند و چند ساعته، خود را به تهران برسانند. ولی فرزندان شجاع ایران، دلاورانه در تنگه مرصاد، به کمین نشستند و آن نگونبختان را  زبون و خوار ساختند. 

یکی از رزمندگان، در خاطرات خود می گوید: پس از عبور از ماهی دشت، به تنگه مرصاد رسیدیم. با مشاهده آثاری مثل ماشین آلات جنگی و قطعه هایی از ابزار دفاعی، حرکت کردیم به جلوتر که می رویم پرچمی که روی آن نوشته شده به مرصاد خوش آمدید. توجه همه را جلب می کند گویی هنوز می توان رشادت های شهیدان را به وضوح مشاهده کرد. عطر دل انگیزی در فضا پیچیده است و یاد شهدا بی قرارت می کند و قدم به قدم حسشان می کنی و صدای گلوله و توپ و تانک را میتوان شنید.

به یاد دارم با پذیرش قطع نامه 598 از سوی ایران، تمام توطئه های استکبار جهانی نقش بر آب شد و عراق در نبردی نابرابر شکست خورده بود. بر گروه ها و عناصر مخالف نظام جمهوری اسلامی هم شوک شدیدی وارد شده بود. منافقان به عنوان تنها گروهی که تمام توان و هستی سازمان خود را در گرو جنگ نهاده بودند، بیشترین صدمه را از پذیرش قطع نامه متحمل شدند.

با حقارتی که برای سازمان منافقین پیش آمده بود و آن زمانی که ارتش عراق نیروهای ایران را در مناطق جنوب درگیر کرده بود، منافقین با جمع آوری و راه انداختن چندین هزار نیرو، می خواستند که در قالب ستونی نظامی به قلب تهران حمله ور شوند و از این رو حمله به ایران را تدارک دیدند.

 این گروه منافق، همان هایی بودند که دم از خلق می زدند و خود را حامی ارزشهای انسانی و مردم می دانستند و سال ها با صدام که ناجوانمردانه مردم مسلمان ایران را با بب باران های شیمیایی و حمله های موشکی به خاک و خون کشیده بود، هم دست و هم داستان شدند و به قصد به چنگ آوردن حکومت به سمت ایران حمله کردند.

دشمنی که با بازی کودکانه خود به نام “فروغ جاویدان” ناجوانمردانه به کشور حمله کرد و غافل از شجاعت و دلیری مرزنشینان غرب کشور روبروی سپاه اسلام قد علم کرده بود.

با هدف تسخیر چندین شهر و  رسیدن به تهران طی چند ساعت، حرکت کرده بود. آن ها درنظر داشتند تا با وارد کردن سیزده تیپ رزمی در تهران، ضمن تسخیر و اشغال مراکز مهم، قدرت را به خیال خود به دست گیرند. بر اساس زمان بندی که کرده بودند، نیروهای منافق بایستی ساعت شش بعدازظهرِ روز دوشنبه سوم مرداد ماه 1367 به «کِرِند» و ساعت هشتِ شب به «اسلام آباد» و دهِ شب به «باختران» رسیده و در این شهر دولت خویش را اعلام نمایند. خیال باطلی که با همت و غیرت مردم ایران رو برو شد و همه اهداف آنان را بی نتیجه کرد و با خفت و خواری شکست خورده و ناکام ماندند.

بنا به اعتراف یکی از اعضای رده بالای منافقان که در جریان عملیات مرصاد توسط رزمندگان اسلام دستگیر شده بود، نیروهای این گروهک به پیروزی خود در حرکتی که آغاز کرده بودند، اطمینان بالایی داشته اند. در این تهاجم، تقریبا همه افراد رده بالای سازمان شرکت کرده بودند و طبیعی است که اعزام عناصری نظیر آن ها، نشان دهنده میزان امیدواری منافقان به موفقیت در این طرح بوده است. جالب تر این که در این عملیات عناصر شرکت کننده، بسیاری از لوازم شخصی خود را مثل پاسپورت، شماره تلفن دوستان و… به همراه داشتند و بسیاری از آن ها پس از دستگیری اعتراف می کردند که توهم دست یابی به تهران و براندازی جمهوری اسلامی ایران، به اندازه ای در ذهن آن ها قوی و غیرقابل تردید بوده است که کمترین احتمالی برای تصور شکست و ناکامی برایشان باقی نمانده بود.

با اعلام رادیو و درخواست از مردم برای مقابله با دشمن ، تمام مردان آماده نبرد شدند. آن روزها را خوب به خاطر دارم  که همه مردان به سمت همدان حرکت کردند و فامنین گویا به دست زنانی دلیر سپرده شده بود و به پایگا ه های بسیج می رفتیم تا همه آماده نبرد برای ورود دشمن خائن باشیم. آنان غیرت مردم را فراموش کرده بودند و 8 سال دفاع از آرمان ها و خون شهدایی که برای حمایت از دین اسلام با عشق به امام حسین(ع) شجاعانه جنگیده بودند. مردمی که هراسی از مرگ ندارند و هرگز به ذلت تن نداده بودند. زنانی که مردان خود را به جبهه ها فرستاده و خود مراقب خانواده و سرزمین خود بودند. چطور با خیالی خام وارد کشوری شدند که خود سال ها شاهد ایثار و از خود گذشتگی مردان و زنان آن بودند.

عملیات مرصاد نشان داد؛ دشمنان ملت را نشناختند و فکر می کردند که هشت سال جنگ، محاصره شدید اقتصادی، ویرانی شهرها و روستاها، بمباران های هوایی و موشکی، غرق به خون شدن هزاران جوان، اسارت و جانبازی هزاران سلحشور، ملت ایران را از پای درآورده است و آنان را نسبت به نظام و رهبر و انقلاب بدبین کرده است، ولی ملت غیور ایران ثابت کرد که حفظ ارزش های جامعه اسلامی را بر همه چیز ترجیح می دهد و در این راه، تا پایان جان ایستاده است.

در جریان عملیات مرصاد، مردم منطقه غرب کشور با حضور در خطوط مقدّم جنگ، بار دیگر رشادت و پایمردی خویش را به نمایش گذاشتند. آنانی که افتخار حضور در میدان مرصاد را داشته اند، همه شاهد حضور مردم غرب کشور در هر قوم و لباسی که بودند و به دفاع از آبرو، شرف، دین، عزت و سربلندی ملت ایران پرداختند.

با توجه به تاریخ جنگ، در ساعت 30/14 روز سوم مردادماه 1367 منافقان و ارتش عراق، عملیات مشترک خود را با هجوم زمینی از طریق شهرستان سرپل ذهاب آغاز کردند، ولی پس از ساعاتی در گردنه حسن آباد زمین گیر شدند. این حالت سه روز طول کشید تا آن که نیروهای دلاور نظامی ایران، با سازمان دهی و طرحی حساب شده، در روز پنج شنبه ششم مردادماه عملیات «مرصاد» را با رمز «یا علی ابن ابی طالب علیه السلام » آغاز کرده و طی چند ساعت، صدها تن از منافقان را به هلاکت رسانده و مابقی را به فرار واداشتند.

عملیات مرصاد را می توان نمادی به یادماندنی و جاوید از وحدت و یک پارچگی تمامی اقشار مردم و نیروهای مسلح در دفاع از تمامیت ارضی کشور و پاسداری از ارزش های والای انقلاب و آرمان های بلند دینی ـ ملی از یک طرف، و نفرت و انزجار از خیانت کاران و کسانی که نقش ستون پنجم دشمن را در هشت سال دفاع مقدس برعهده گرفته بودند، نام نهاد. مرصاد را باید اوج بیزاری عاشقان امام، از منافقین و کشتار بی گناهان و دورنگی و نفاق دانست.

مرصاد نماد عشق گنجینه های انقلاب اسلامی ایران است.

مرصاد برافراشته شدن پرچم اسلام بر بام های تک تک خانه های مقاوم در برابر تهاجم و نیرنگ است. هنوز مرصاد را بخاطر داریم و هنوز ایستاده در برابر ترفندها و اهداف نفوذی بیگانه هستیم . ما جاماندگان روزهای شهادت و ایثار نیستیم، پیروان خون شهدای مرصادها و صیاد ها هستیم. در جبهه ای متفاوت و در سنگری محکم زیر سایه ولایت تا پای جان ایستاده ایم و هرگز اجازه نفوذ هیچ دشمنی را بر ضد اعتقادات و آرمان های اسلامی خود نخواهیم داد. 

تقدیم به شهیدان عملیات مرصاد فامنین،

خصوصا

“شهید ابراهیم فریدونی”

راه شهدا پاینده باد.

یادداشتی از طاهره حاجیلو