موضوع: "عفت و حیا"

فضای مسموم تقلید از فرهنگ بیگانه، جامعه را به فنا خواهد کشید

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 27ام تیر, 1395

مسئول کاگروه بانوان بسیج شهرستان فامنین، گفت: فضای فرهنگی نامناسب، همانند هواست که خواسته یا ناخواسته همه از آن استشمام می کنند و اگر مسموم باشد همه به هلاکت و نابودی خواهند رسید.

در جلسه شورای عالی زنان و کارگروه بانوان سپاه ناحیه فامنین، با حضور اساتید مدرسه علمیه الزهرا(س) و اعضای کارگروه به مسائل مربوط به حجاب و عفاف شهرستان فامنین پرداختند و علل آسیب های عفاف و جلوگیری از کم رنگ شدن ارزش حجاب برتر،را بحث کردند. طیبه رشیدی استاد حوزه علمیه خواهران گفت: اجبار نمی تواند حیا و حجاب را در جامعه نهادینه کند. باید آسیب ها شناخته شده و علل ایجاد آن بررسی شود و با مشاوره و اطلاع رسانی از بسیاری معضلات اجتماعی می توان کاست.

نرگس نقوی فعال فرهنگی، با اشاره به آداب و رسوم و ارزش هایی که شهرستان به آن معتقد بوده است، اظهار کرد: سبک زندگی اسلامی، منزلت زن و تحکیم خانواده،ˈ مسئله باارزشی است و امروز دختران ما باید داوطلبانه خواستار حیا، عفت و حجاب باشند و با زور نمی توانیم آنها را وادار به این رفتار کنیم؛ بلکه تربیت صحیح در این زمینه کارساز خواهد بود.

وی وجود برخی افراد غافل که در مساله حجاب و عفاف بی تفاوت هستند را خدشه به چهره شهر در انظار داخلی شهر، عنوان کرد و ادامه داد: اجازه نخواهیم داد افراد غافل و ضعیف چهره شهر دارالمومنین، فامنین را تغییر دهند و با آموزش به دختران جوان و مادران حجاب را بهتر از قبل تبیین خواهیم کرد و باید بر این امر تأکید داشته باشیم.

عذرا نقوی، رئیس بسیج خواهران فامنین، در ادامه بیانات اعضای جلسه، اذعان کرد: حضور بانوان با عفاف و کمال را در شهر فامنین، افتخار می دانیم و امروز چهره شهرمان با عفاف، حجاب و حیاء بانوان خودنمایی می کند و تا دیر نشده باید با تاثیرگذاری در جامعه، جلوی رفتار برخی افراد غافل را، در مساله عفاف و حجاب گرفت و اجازه ندهیم به اصطلاح روشنفکرانی که بی حجابی را برای خود افتخار می دانند و بقیه افراد را زنانی امی و بی سواد و عقب افتاده حساب می کنند در شهر مانور دهند و افکار پوچ خود را به اذهان پاک دختران نجیب تزریق کنند.

وی خطاب به بانوان حاضر در جلسه، تاکید کرد: شما باید الگوی عفاف، حجاب، شجاعت، تربیت، فداکاری و ایثار در شهر باشید و به ارزش های کشور و نظام جمهوری اسلامی پایبند باشید. باید بدانید که امروز بزرگترین وظیفه زن مسلمان ایرانی تربیت فرزندان صالح است.

طاهره حاجیلو مسئول کارگروه بانوان فامنین و همکار فرهنگی مدرسه الزهرا(س)، با اشاره به نقش ویژه زنان در تحکیم خانواده و با تاکید بر اهتمام ویژه نسبت به این امر ، بیان کرد: زنان نباید نقش اصلی خود را در خانواده، فراموش کنند. مادرانی با مدیریت صحیح به حفظ خانواده و حفظ اعتقادات کمک می کنند و فضایی امن را برای فرزندان و همسر خود ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: امروز متناسب با احتیاجات جامعه، زنان در مشاغل مختلفی مشغول خدمت هستند، ولی شاغل بودن نباید باعث شود بانوان وظیفه اصلی و حساس خود را فراموش کنند و با وجود مبارک رهبر عزیزمان و فرمایشات ایشان در باره تبیین سبک زندگی اسلامی، به برکت نظام جمهوری اسلامی، زنانی که در راستای اهداف این نظام کار می کنند، همگی از نجابت، حیا و عفاف خاصی برخوردارند.

حاجیلو افزود: عدم آگاهی و نداشتن سواد رسانه ای باعث شده، متاسفانه وسایل ارتباط جمعی که می تواند، مفید واقع شود، عمدا یا سهوا برای مقاصد دیگران استفاده می شود، اجازه ندهید زمانه فرزندانتان را تربیت کند، چرا که زمانه با زندان، شلاق و برخورد تند تربیت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فرزندانمان ناخودآگاه در معرض خطر هستند، ادامه داد: بانوان باید کانون خانواده ها را گرم کنند تا اعضای خانواده، خانه را محیط امن بدانند. فضای فرهنگی نامناسب همانند یک فضای مسموم هست که خواسته یا ناخواسته همه از آن استشمام می کنند و اگر مسموم باشد همه به هلاکت و نابودی خواهند رسید. پس هرگز نباید بیان کرد که ما مراقب افراد خانواده خود هستیم و این کافی نیست. امر به معروف و نهی از منکر یکی از راهکارهای اساسی در امر حجاب و عفاف است.

حاجیلو بیان کرد: خانواده هایی که دارای موقعیت اجتماعی بالایی در جامعه هستند، باید با آسان گرفتن ازدواج الگویی برای سایر خانواده ها شوند و مسئله هزینه های سنگین ازدواج باید کاهش داده شود تا جوانان ما بتوانند در امر ازدواج با آسودگی خیال وارد شوند و مسئله چشم و هم چشمی در شهر، مردم را وادار به هزینه های سنگین ازدواج ننماید و مسئله ازدواج های در سن بالا در شهرستان باید بیشتر رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه در زمینه ازدواج آسان، باید فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد، و اگر خانواده ها آیین ازدواج های دختران و پسران خود را بدون اسراف و در کمال سادگی برگزار کنند، علاقه جوانان به ازدواج افزایش می یابد و مسئله افزایش سن ازدواج جوانان نیز تا حدودی برطرف خواهد شد.

خبرنگار آوای فامنین با پایان یافتن جلسه نزد یکی از اساتید حوزه و دانشگاه رفت تا در باره مسئله حجاب و چگونگی تحکیم بنیان خانواده نظرات ایشان را بیان کند و دکتر حسین ایمانی در باره زندگی موفق انسان و حفظ حجاب به عنوان یک ارزش برای زن مسلمان گفت: در این زمینه به روایتی از امام صادق(ع) اشاره می کنم: امام صادق (ع) می فرمایند: هر فردی در زندگی اش به 3 ویژگی نیاز دارد که اگر این 3 ویژگی در او نباشد خیری در زندگی اش نخواهد بود:

1-معاشره جمیله( زندگانی زیبا):

این زندگی زیبا زمانی بوجود خواهد آمد که خوبی های هم را ببینیم و تقویت کنیم و نکات ضعف خود را برطرف کنیم. از لوازم معاشره جمیله رازداری است. چرا که در روایات آمده المجالس امانه، یعنی مجالس امانت اند و النمیمه قتل، یعنی سخن چینی مثل قتل است. پس اگر فردی جایی بانویی را دید و در خانه و پیش نامحرمان مشخصات آن فرد را بیان کرد، خیانت کرده است و هم زندگی خود را و آن فرد را دچار بی ثباتی کرده است.

2-سعه بتقدیر (رفاه به اندازه در خانه ایجاد کردن):

باید در زندگی اندازه را مراعات کنیم تا مجبور به قرض کردن نشویم. باید همگی به قناعت عادت کنیم. شیخ انصاری (ره) استاد مراجع هستند. ایشان 18 سال مرجع کل جهان اسلام بودند و مردم خمس و زکاتشان را به ایشان تقدیم میکردند. مادر شیخ که پول زیادی در خانه دیدند از شیخ درخواست توسعه در خورد و خوراکشان کردند. شیخ آب باقی مانده از شستشوی لباسشان را در مقابل مادر گذاشتند و از ایشان خواستند قدری از آن بخورند. مادر از این کار شیخ تعجب کردند. شیخ رو به مادر گفتند: اگر در امانت مردم خیانت کنم باید از آب چرکین بدن جهنمیان بخورم. پس قناعت در زندگی و درخواست های نابجا نداشتن از مرد خانه کمک به تحکیم خانواده خواهد کرد و نباید با دیدن ظواهر پر زرق و برق زندگی، با به دست آوردن پول حرام زندگی خود را به آتش بکشیم و قیامت خود را فنا کنیم.

3-غیره بتحصن:

شهید مطهری(ره) فرمودند:بی حجابی زنان از بی غیرتی شوهران، برادران و پدرانشان است نه نشانه روشنفکری و کلاس بالای جوانان، آنان اشتباه می کنند که اگر بی حجاب باشند ارزش بیشتری دارند در زمان های دور عرب، هم کنیزان و بردگان بی حجاب بودند و مالکان برای خود عفت و حجاب قائل بودند.

وی ادامه داد: مردان باید برای حفاظت ناموسی و سلامت اخلاقی خانواده غیور باشند. امروزه ماهواره سعی در از بین بردن غیرت دارد و ازدواج سفید را تبلیغ می کند. یعنی ازدواج بدون هیچ عقدی بین طرفین. این ازدواج 18 سال است که در اروپا آغاز شده و به مدت سه سال است که در 16 شبکه ماهواره ای تبلیغ می شود. مطلب دیگر اجازه رابطه در صورت سردی روابط زناشویی است که این مساله نیز با هیچ دینی تناسب ندارد.

استاد حوزه در پایان افزود: نسبت به این مسائل بی تفاوت نباشیم چون تر و خشک با هم می سوزند. عفاف و حجاب و زندگی به سبک اسلامی می تواند در جامعه گسترش یابد با برنامه ریزی های تدبیر شده و هدفمند، باید هوشیاری کامل داشته باشیم تا قربانی این راه پر خطر نباشیم و حجاب را در جامعه به بهترین نهو نهادینه کنیم.