« کوثرحضور مقتدرانه خواهران طلبه در راهپیمایی 22 بهمن 1396 »

کلاس آموزشی مبلغین مدرسه علمیه الزهرا(س) فامنین

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 23ام بهمن, 1396

کلاس آموزشی مبلغین مدرسه علمیه الزهرا(س) فامنین با موضوع طرح ملی بیان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی قافی با حضور در مدرسه علمیه الزهرا(س) فامنین، گفت: شاخصه های فهمیدن چه اعمالی در نزد خداوند سبحان اهمیت دارد و در کلام پروردگار چه چیزی تکرار شده است. واقعیت اینست که خود ما نماز را نمی شناسیم. بحث نماز دارای ابعادی می باشد. نماز پژوهی - دعوت به نماز - مقایسه نماز با سایر عبادات انسان 

وی با بیان مسئله نماز پژوهی عنوان کرد: اهمیت نماز و اسرار نماز، آداب نماز، آثار نماز و شبهات نماز را باید بررسی کرد و پژوهش کرد و در دعوت به نماز، اصول و روش ها و آسیب ها را بیان کنیم و از شاخصه های فهمیدن اینکه چه چیزی در پیشگاه خداوند اهمیت دارد گفته و نماز را با عبادات دیگر مقایسه کنیم. یکی از شاخصه های اهمیت نماز، تکرار در قرآن کریم هست که تقریبا 90 مورد کلمه صلاة یا ماده ای از آن دارد. الفاظ مرتبط با نماز تقریبا 90 بار تکرار شده مثل ذکر عبادت و اجزای نماز حدودا در 600 آیه مطرح شده است.

استاد قافی در ادامه اذعان کرد: هدف از خلقت انسان عبادت و عبودیت است و نتیجه عبادت تقواست و نتیجه ی تقوا فلاح و رستگار شدن است و رستگاری از ماده رستن و نجات یافتن می باشد. هر نجات یافتنی را فلاح معنی نمی کنند، مثل فرار کردن از خطر، نجات است. و فلاح در سایه عبادت پروردگار است و ظفر یافتن که نجات می یابند از آنچه می ترسند و می رسند به چیزی که آرزویش را دارند.

وی با اشاره به آیاتی  از کلام الله مجید عنوان کرد: قد افلح المومنون و نشانه مومن الذین هم صلاتهم خاشعون است. نمازی که در آن خشوع باشد. خداوند ما را خلق کرده که عبادت کنیم و رستگار شویم و از آنچه می ترسیم نجات پیدا کنیم. چگونه می توانیم ترسهایی که به ما غلبه می کند از آنها رها شویم مثلا دختری از تاریکی یا از شب اول قبر و یا از قیامت می ترسد و کدامشان بوسیله نماز از بین می رود. 

استاد حوزوی ادامه داد: ترسیدن از خدا باید همراه با امید به خدا باشد و خوف و رجا دو بال پرواز هستند و اشتباه است که کسی تمام آیات رجا را به مردم بگوید و از عذاب الهی چیزی بیان نکند. غالبا در قرآن اینگونه هست که خداوند خوب را در کنار بد اشاره کرده است. گاهی افرادی از شیطان می ترسند و بنابر روایات پیوسته شیطان از از تو می ترسد تا زمانیکه نماز می خواند و مراودت دارد بر نماز پنجگانه و اگر نمازت را زایل کردی شیطان بر تو غلبه خواهد کرد. گاهی نیز از شر دوست بد به نماز پناه ببر. برادری که دارای ایمان باشد قطعا مقید به نماز است و نماز خوب انسان را به معراج می برد. 

وی با بیان ارزش نماز تصریح کرد: که خداوند فرموده اند؛ کسی که نماز بخواند و دعا نکند در حق من جفا کرده است و کسی که دعا کرده و من اجابت نکنم من جفا کرده ام. اسرار نماز در همه نمازها هست، اسراری کلی و جزئی می باشد. اسرار کلی نماز خشوع مودبانه داشتن و از اسرار جزئی نماز نماز عاشقانه و محبت است.

وی در پایان با بیان طهارت در نماز و بعضی از احکام نماز به سوالات خواهران طلبه پاسخ گفت و از نماز حضرت رسول الله و معراج ایشان گفت و با بیان توکل به خداوند همه را برای خضوع در نماز دعوت کرد.


فرم در حال بارگذاری ...