« حضور زنان متعهد به نظام برای تجدید میثاق با ولایت در مراسم 9 دیمسابقه قرائت قرآن در حوزه علمیه خواهران استان همدان؛ اثرات سودبخش قرائت قرآن در مدار زندگی »

آفت های طلبگی

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 7ام دی, 1395

 

بسمه تعالی

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا مصباح، امام جمعه فامنین با بیان بحث آفت های طلبگی گفت: ایجاد افتخار در بین طلاب از آفت های طلبگی است ، در حالیکه خود طلبگی یک افتخار است.

وی با اشاره به اینکه، توفیق حضور در مدارس علمیه را هر کسی کسب نکرده است ادامه داد: حضور طلبه در حوزه، هر لحظه ی آن ثواب است و این بالاترین توفیقی است که نصیب شما شده است.

امام جمعه فامنین افزود: طلبه هایی که در بین مردم می نشینند و از خودشان تعریف و تمجید می کنند، این یک آفت برای طلبه است و طلبه باید شأن خود را حفظ نماید و با خود و دنیا معامله نکند و کسی که خود را با ظواهر دنیایی قیاس کند معلوم است جایگاه خود را نشناخته است.

حجت الاسلام مصباح اظهار کرد: کار روحانی ادامه دهنده کار پیامبر (ص) و ائمه معصومین علیهه السلام است. اما گاهی افرادی با این جایگاه و مقام مجالست بامع الناس دارند.

وی با اشاره به اهمیت مقام طلبه گفت: طلبه از دنیا و زندگی دنیایی آنچه رضایت حق است و راه انسانیت و قرب پروردگار است را طی می کند و برای خشنود شدن خلق و افراد خاص و کسب مقام کاری نمی کند.

وی غرق شدن در لذت های دنیا را دومین آفت طلبگی عنوان کرد و افزود: اگر هدف از طلبگی گم شود، قطعا حقیقت نیز گم می شود. انسانی که با ترش و شیرین دنیا مأنوس است دل کندن او از دنیا بسیار سخت خواهد بود.

حجت الاسلام مصباح تعلق دنیایی را سومین آفت مطرح کرد و با اشاره به مباحث پرخوری و پرگویی اذعان کرد: با بعضی کارها انسان آخرت را فراموش می کند و از یاد مرگ غافل خواهد شد و آنوقت است که نه نماز لذت دارد و نه قرآن خواندن آرامش می بخشد و این فرد در دنیا به دنبال لذت خواهد بود ولی لذت در آخرت است و آنچه در دنیا است فانی و از بین رفتنی است. حتی خود انسان نیز اگر عمل خیر نداشته باشد فانی شده است.

طاهره حاجیلو


فرم در حال بارگذاری ...