« عوامل تکامل و انحطاط اخلاقی از دیدگاه قرآن کریمروایت گویان در راهیان نور »

سیمای بهشت و بهشتیان در قرآن

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 2ام آذر, 1395

این تحقیق پایانی با موضوع سیمای بهشت و بهشتیان در قرآن می باشد . بهشت در لغت به معنای جنت، فردوس، مینو، باغی که از خوبی و خرمی نظیر نداشته باشد و در اصطلاح جایی است که نیکوکاران پس از مردن همیشه در آن جا خواهند بود، مقابل دوزخ که جای بدکاران است، می باشد.
همه ی ما تصوراتی از بهشت داریم که این تصورات بر اساس اطلاعات گوناگونی است که به اشکال مختلف به ما رسیده است؛ ولی ما هرتصوری از بهشت در ذهن خود داشته باشیم و هر اندیشه‌ای را در سر بپرورانیم، متأثر از مطلوبات و مواهب این جهان است و قطعاً فهم ما از بهشت کامل نخواهد بود. بهترین راه برای درک کیفیت بهشت و بهشتیان مراجعه به آیات قرآن است.
قرآن بهشت را به گونه اي توصيف مي كند كه تمام نعمت هاي مادي و معنوي در آن موجود است، انواع نهرها، درخت ها، ميوه ها و آشاميدني ها، كاخ ها، لباس ها ، ديدني ها، شنيدني ها، همسران زيبا و رضوان الهي و …
شناخت ابعاد بهشت، آثار تربیتی بسیار خواهد داشت و در واقع هر انسانی را که دارای هرگونه انگیزه معنوی و مادی باشد، به سوی خود فرا‌می‌خواند و آدمی را برای نیل به آن به تهذیب نفس و پاکسازی عقیده و تقویت ایمان، پاکی اعمال و درستی گفتار و رفتار می‌کشاند.
هدف از ارائه این تحقیق اهميت دادن به موضوع بهشت و بهشتيان، آشنا نمودن بيشتر جويندگان حق و حقيقت به ويژه جوانان، رفع ابهامات مربوط به موضوع، تبيين هدفمندي بيشتر زندگي و… مي‌باشد.
سؤالاتی که در این پژوهش در پی پاسخ به آن ها هستیم عبارتند از : چرا خداوند بهشت را آفريده است ؟؛ آيا بهشت هم اكنون وجود دارد يا بعداً آفريده مي شود؟ویا بهشتيان چگونه و با چه كيفيتي در بهشت به سر خواهند برد ؟
و فرضیه های این پژوهش عبارتند از : خداوند متعال جهت قدرداني از اعمال و رفتار خوب انسانها بهشت را با تمام نعمتهاي جاودان آن آفريد. ؛2- چنين به نظر مي رسد كه بهشت با تمام نعمتهاي وعده داده شده براي مؤمنين و مؤمنات آماده و مهياست.
روش مورد استفاده در این تحقیق، جمع آوری اطلاعات از کتاب های مختلف دینی و تفسيري در رابطه با عنوان تحقیق می باشدو به لحاظ نگرش، جزء تحقیقاتی است که به روش بنیادی انجام شده است.
پژوهش حاضر مشتمل بر 5 بخش می باشد : بخش اول كليات تحقيق است كه اطلاعات جامعي در مورد تحقيق به خواننده ارائه مي دهد . بخش دوم مباني و مفاهيم نظري تحقيق است و بخش سوم چگونگي بهشت و ساختار آن مي باشد كه در اين بخش به معرفي ساختار ظاهري بهشت پرداخته شده و در بخش چهارم اين تحقيق به معرفي نعمت هاي بهشت پرداخته كه از دوجهت نعمت هاي مادي و معنوي را مورد بررسي قرار مي دهدو بخش پنجم نيز اختصاص به حالات بهشتيان دارد كه در این بخش نیز ويژگي هاي بهشتيان و چگونگي زندگی آنان را معرفی می کند و در نهايت نتيجه گيري پاياني قرار مي گيرد.
کلید واژگان این تحقیق عبارتند از : بهشت، بهشتی، پاداش ، نعمت .
خلاصه آن که بهشت با تمام نعمت های وعده داده شده در قرآن برای مؤمنان آماده و مهیا است.و هر کس برای رسیدن به این مقامات عالیه و سعادت های باقیه قدمی بردارد و کوششی کند یقیناً به مقصود می رسد. ان شاء الله

محقق: لیلا نقوی/سال 1390


فرم در حال بارگذاری ...