« کارگاه آموزشی پیشگیری از بیماری های زنان با حضور کارشناس ماماییحضور زنان متعهد به نظام برای تجدید میثاق با ولایت در مراسم 9 دی »

ماهیت و ضرورت حجاب از نگاه عقل و نقل

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 13ام دی, 1395

اين تحقيق با موضوع نقش عفاف و حجاب در استحكام خانواده از ديدگاه اسلام مي‌باشد.
در جامعه‌اي كه ما زندگي مي‌كنيم با توجه به حضور رسانه‌ها و شبكه‌هاي مختلف و تبليغات سوئي كه در آن صورت مي‌گيرد و عوامل ديگر از جمله بيكاري و مشكل مسكن، بالا رفتن سن ازدواج و وجود پوشش‌هاي نامناسب،‌جامعه و بنيان خانواده‌ها را تهديد مي‌كند پس ضروري است كه عواملي را كه در استحكام خانواده نقش دارند بشناسيم و از آن‌ها استفاده نماييم، يكي از عواملي كه در استحكام خانواده‌ها موثر است عفاف و حجاب مي‌باشد و اين موضوع به عنوان يكي از اصول اصلي استحكام خانواده‌ها اهميت فراواني دارد.
هدف از ارائه تحقيق بالا بردن انگيزه‌ي خود و ديگران در راه شناخت عفاف و حجاب و راه‌كارهاي آن در راستاي استحكام خانواده،‌پيگشري نقش عفاف و حجاب در استحكام خانواده و حل مشكلات ناشي از عدم رعايت آن و دعوت صاحب‌نظران به توجه و تحقيق بيش‌تر در اين زمينه است.
سوالي كه در اين پژوهش در پي پاسخ به آن هستيم اين است كه: عفاف و حجاب چه نقشي در استحكام خانواده از ديدگاه اسلام دارد؟
فرضيه اين پژوهش عبارت است از : چنين به نظر مي‌رسد كه دين مبين اسلام در خصوص نقش عفاف و حجاب در استحكام خانواده سفارش ‌هاي زيادي دارد.
روش مورد استفاده در اين تحقيق جمع‌آوري اطلاعات از كتاب‌هاي مختلف ديني و تفسيري در رابطه با عنوان تحقيق مي‌باشد و به لحاظ نگارش جزء تحقيقاتي است كه به روش بنيادي انجام شده است.
پژوهش حاضر مشتمل بر 4 بخش مي‌باشد:‌بخش اول كليات تحقيق است كه اظلاعات جامعي درمورد تحقيق به خواننده ارائه مي‌دهد. بخش دوم مفاهيم، مباني و مباحث مي‌باشد و بخش سوم ضرورت عفاف و حجاب از منظر عقل و نقل و ( آيات و روايات) پرداخته و ضرورت عفاف و حجاب را با استفاده از چند قاعده عقلي و آيه و روايت بيان كرده است و در بخش چهارم كه آخرين بخش تحقيق است و به بررسي نقش عفاف و حجاب در استحكام خانواده و سفارش اسلام بر آن و تاثيرات بدحجابي در روابط اعضاي خانواده پرداخته است.
كليدواژگان اين تحقيق عبارتند از: 1- عفاف، 2- حجاب
خلاصه آن‌كه عفاف و حجاب نقش بسزايي در استحكام خانواده دارد و با رعايت عفاف و حجاب مي توان از فروپاشي و تضعيف بنيان بسیاري از خانواده‌ها جلوگيري كرد و جامعه‌اي سالم و بد.ون دغدغه داشت.

محقق: فرشته قره باغی از طلاب مدرسه


فرم در حال بارگذاری ...