« مراسم شهادت حضرت زهرا سلام الله علیهاایام فاطمیه »

نشست اخلاقی با موضوع فهم یکی از حکمت های نهج البلاغه

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 28ام بهمن, 1396

نشست اخلاقی با موضوع فهم یکی از حکمت های نهج البلاغه با حضور امام جمعه شهرستان فامنین، در مدرسه علمیه الزهرا(س) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا مصباح با بیان حکمت 33 نهج البلاغه در باره جایگاه انسان مطالبی را عنوان کرد و ادامه داد: این خطبه ی امیر المومنین(ع)، خطاب به همه مردم است. یا ایها الذین آمنوا نیست، یعنی با هر ارزش و اعتقادی که داشته باشید، این مطلب مثل میوه ای است که دارای ارزش غذایی زیادی می باشد و هر کس تناول کند از آن فایده می برد. 

وی افزود: فرق است بین حقیقت و مجاز، حقیقت ساختار واقعی دارد و مجاز یعنی ظواهر را دیدن. خداوند که از جایگاه انسان تعریف می کند، مثال از دنیا می زند. گاهی ظاهر لطیف است ولی باطنی خطرناک یا مثل دریا دارد. انسان هر چیزی را استفاده کند تمایلش به آن بیشتر می شود و عطش پیدا می کند، پس هر چه به دنبال دنیا باشی حریص تر خواهی شد و به حقیقت نخواهی رسید.

استاد اخلاق ادامه داد: در این دنیا کسی به آرامش نرسیده و سیر نشده است چون دنیا حقیقی نیست و هر چه فرو بروی جز منجلاب نیست. حضرت فرمودند؛ دنیا سیل گاه است و کسی بر روی سیل خانه نمی سازد. کسی به سراب دل خوش نمی کند. 

وی اظهار کرد: بیشتر ما به دنبال دنیا و هوای نفس هستیم و خدا و امام زمان(عج) فروش هستیم و در بازار یوسف زهرا را می فروشیم، چون به حقیقت دست پیدا نکردیم. کسی که حقیقت را شناخت راضی نمی شود با یک نگاه و یک کلام چیزی را به دست بیاورد که ارزشی ندارد و چیزی را بفروشد که لذت بندگی و مناجات را از دست بدهد. دنیا مکان مجازی است. کسی در دنیا ابدی نمانده است.

وی در پایان با بیان کلام امام سجاد علیه السلام گفت: دنیا همانند پلی است و کسی بر روی پل نمی ایستد و باید از این پل عبور کند. باید به سلامت عبور کرد و نه به ضلالت، هر چه سوز بیشتر به خدا مقرب تر هستید. اگر شخصیتی چون حضرت زهرا(س) را در نظر بگیریم و ببینیم که آثار بندگی چیست و باید از سیره حضرت درس بگیریم.


فرم در حال بارگذاری ...