« مسابقه قرائت قرآن در حوزه علمیه خواهران استان همدان؛ اثرات سودبخش قرائت قرآن در مدار زندگیهمایش تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه ی علمیه خواهران استان همدان؛ هدفمند شدن برنامه های پژوهشی در مدارس علمیه »

همایش تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه ی علمیه خواهران استان همدان؛

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 4ام دی, 1395

هدفمند شدن برنامه های پژوهشی در مدارس علمیه

معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران گفت: باید جریانات فکری و فرهنگی را در سطح فراملی مورد بررسی قرار دهیم. نظام مند و هدفمند شدن برنامه های پژوهشی در مدارس علمیه، کمک موثری برای فعالیت طلاب و رفع آسیب های اجتماعی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری ضمن تبریک به پژوهشگران برتر مدارس علمیه خواهران استان همدان، گفت: اقتدار هر کشور در گرو توسعه علمی است. واژه ها باید روان و با اصطلاحات متعارف به مردم تعریف شود. این فرقه هایی که وارد کشور شده اند و علارغم اینکه هیچگونه سنخیت فرهنگی با جامعه و کشور ما نداشتند ولی موفق شده اند که جای پایی در کشور باز کنند.

وی افزود: اگر عرفان ها با همان کتاب های قطور به ایران بیاید موفق نمی شود. از بین آن آداب سخت و سنگین، قسمت هایی را ساده کرده و با خواسته جوانان تطبیق داده اند و با بیان بسیار روان توانسته اند، افرادی را شکار کنند و کاملا در دل مردم جا باز کرده اند.

 

حجت الاسلام حصاری ادامه داد: متاسفانه در باره عرفان اسلامی این کار را نکرده ایم و از ترس اینکه نکند جوانان با این مسائل عمیق، منحرف شوند. اگر می خواهیم محیط را معنوی کنیم باید بتوانیم مسائل را با سطح عمومی قشر جوان تحصیل کرده ترجمه کنیم. باید معنویت اسلامی را با سطح سواد جوانان ساده سازی کنیم و از یک فضای آکادمیک بیرون آمده و به یک فرهنگ سازی عمومی رو بیاوریم تا در دسترس جوانان قرار بگیرد.

 

معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران با بیان تعمیق علمی طلاب خاطر نشان کرد: تولید علم از رسالت های معاونت پزوهش بوده و در این رابطه برنامه هایی پیش بینی شده است. اتفاقی که بعد از انقلاب در تغییر دکترین های توصعه طلبانه ی قدرت های بزرگ مخصوصا آمریکا رخ داد باعث شد که ما به تکاپو افتادیم و سازمان های غیر عامل را دنبال کردیم.

 

وی اذعان کرد: این راهبرد در دستگاه حاکمیت آمریکا شکل گرفت و این استراتژی در دستگاه حاکمیت آمریکا اتفاق افتاد و مطالعه کنید که دکترین ریگان چیست؟ انتخاب رئیس جمهور در آمریکا برایند طرح هایی ست که در شورای روابط آمریکا براورد می شود و با یک رقابت روی صحنه حزبی توانسته بر حزب دیگر پیشی بگیرد. فردی که نزدیکترین خصوصیت روانشناختی را با آن دکترین دارد انتخاب می شود.

 

حصاری با بیان اینکه، برای دفاع از منابع ملی آمریکا، دکترین باید طرحی بریزند که با اجرای این طرح ها با کشورهای دیگر درگیر شوند و جای خود را تثبیت کنند و رئیس جمهور تنها پیاده کننده دکترین آمریکاست و دکترین آنها جنگ کم شدت در جهان است.

 

حصاری افزود: برنامه آمریکا اینست که ارزش ها را به ضد ارزش تبدیل کنند و اینکه کاری کنند، کسانیکه انقلاب کرده اند از انقلاب پشیمان و منصرف شوند. پس ببینید که این طرح در کشور ما در چه وضعی قرار گرفته است و آنچه علیه کیان و مذهب و دین ماست در این راستا شکل می گیرد.

 

وی گفت: هر کدام از این موضوع ها می تواند دستمایه تحقیقات و پژوهش شما باشد. سال 90 به فضل خدا یک راهبرد را در حوزه های خواهران ترسیم کردیم و برای رسیدن به این راهبرد “هر طلبه یک پژوهشگر” پنج گام را به شکل اساسی برای رسیدن به این هدف تعریف کردیم.

 

حصاری تصریح کرد: حدود 1500 نفر طلبه در استان همدان مشغول تحصیل می باشند و امیدواریم که شاهد خلق 1500 اثر پژوهشی در قالب کتاب یا مقاله باشیم و اگر این اتفاق بیفتد یعنی ما به هدف خود رسیدیم.

 

وی گفت: من معتقدم اگر خواهران قرار باشد که در رسالت طلبگی ایفای نقش کنند در خصوص تبلیغ، تعلیم و تدریس، تحقیق و پژوهش و مدیریت تقسیم می کنیم.

 

حصاری ادامه داد: طلبه برای این چهار عرصه تربیت می شود و حرف اساسی این است که مبلغ اگر پژوهشگر نباشد، مبلغ خوبی نیست و مدیر اگر اهل فکر و اهل تتبع و کار علمی نباشد، اصلا برنامه ریزی نمی تواند بکند.

 

معاونت پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به اینکه، مدیرانی موفق هستند که کار علمی کنند و بسیاری از تجارب دیگران را بومی سازی کنند، گفت: عرض ما اینست که یک مبلغ اگر برای تحقیق، مثلا سخنرانی یک فرد مشهور را تقلید کند موفق نیست و مبلغ موفق کسی است که بتواند از بین منابع مختلف مطالب خود و مناسبت آن را درست چینش کند و نتیجه گیری نماید و ارائه کند. مادامی که چنین نباشد مبلغ موفق نمی شود.

 

وی افزود: با هدفگذاری سطوح آموزشی و بر اساس آن، برای تعمیم برنامه و محتوا تحقیق کنید، عرصه تبلیغ بسیار گسترده است و به تک تک توان شما برای هدایت گری در جامعه نیاز است.

 

حجت الاسلام حصاری در پایان گفت: همت شما خواهران در گوشه و کنار کشور در کاهش آسیب های اجتماعی قابل تقدیر است و توانایی در بین شما خواهران وجود دارد و باید به خودباوری برسید. خودباوری لازم است و نباید اعتماد به خود کنیم و با اتکا به الله و توانی که خداوند به بنده ها عنایت کرده است، آن را در راه اعتلای مکتب اهل بیت خرج کنید و بدانید که با توکل به خداوند موفق خواهید شد.

 

در پایان همایش، با حضورحجت الاسلام حصاری و از اساتید حوزه خواهران همدان، از برگزیدگان برتر پژوهشی، که مقام های کشوری کسب کرده بودند، تجلیل شد و به رسم یادبود جوایزی اهداء شد.

 

 

 

انتهای پیام/حاجیلو



فرم در حال بارگذاری ...