« فوايد امر به معروف و نهي از منكريا فاطمه جان »

امر به معروف و نهي از منكر

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 27ام خرداد, 1391

« ولتكن منهم امه يدعون الي الخير و يامرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و اولئك هم المفلحون؛ بايد از ميان شمنا جمعي دعوت به نيكي كنند و امر به معروف و نهي از منكر نمايند و آنان رستكارانند.»

انسان موجودي است كه ادامه حيات و تكامل وي تنها در ميان جمع و در ارتباط با ساير هم نوعانش امكان پذير است و لازمه هر زندگي اجتماعي ارتباط و همكاري و همياري افراد آن اجتماع است. از طرفي در هر اجتماع، افراد آن از همديگر تاثير پذيرفته و بر يكديگر تاثير مي گذارند.

در زندگي اجتماعي انسان، اين تاثير به حد اعلاي خود مي رسد. و بر همين اساس، سرنوشت افراد جامعه به گونه اي با يكديگر گره خورده است كه تصور اينكه در يك جامعه كه اكثريت افراد آن فاسد و ناصالح باشند، فردي صالح و شايسته از آب درآيد مشكل و تقريباً محال است. اين طور نيست كه فساد و زشت كاري ديگران تنها به خودشان محدود و منحصر باشد و به ساير افراد سرايت نكند. بلكه زشتي ها و منكرات و عاملان به آن به منزله زخم و جراحت در پيكر جامعه بشري هستند كه اگر فورا درمان نشوند و به صلاح و سداد بازنيايند، سراسر جامعه را فراگرفته و به سوي هلاكت سوق خواهد داد. براساس بينش اسلامي تمامي افراد جامعه نسبت به يكديگر مسئوليت متقابل دارند «كلكم راع و كلكم مسئول عن رعيته» و نبايد نسبت به اعمال و رفتار و سرنوشت ديگان بي تفاوت باشند. و بايد امر به معروف و نهي از منكر در جامعه اسلامي پياده كنند. چرا كه امر به معروف و نهي از منكر از فرائضي است كه اجرا و ترك آن دائر مدار سعادت و فساد اجتماع است. امر به معروف انتشار خوبي ها و افشاندن بذي نيكي در كشتزار جان آدمي است تا به ثمر رسيدن هربذر، گلزار درون آن شكفته شود و در نتيجه جامعه گلزاري از ارزش ها، نيكي ها و فضيلت ها گردد. امر به معروف  اقژايش فضاي سبز خانه دل ها و كوير زدايي معنوي جامعه و جان كساني است كه از نيكي ها فاصله گرفته اند و نهي از منكر چراغ تابنده اي است كه ماهيت نيكي و ضد پليدي دارد. نهي از منكر بارش قطران زلال باران بر سرزمين گناهكار است كه شعله هاي معصيت را خاموش مي سازد و به گسترش تيرگي هاي قلبش پايان مي بخشد و چنين ويژگي هايي است كه اين فرايض نوراني را بر ساير فرائض امتيازي بزرگ بخشيده است. به سبب اين دو فريضه راه ها تامين مي گردد و مكاسب حلال مي شود، بواسطه اين دو واجب، حقوف مظلومان از ظالمان بازپس گرفته مي شود و به طور كلي امنيت فردي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي به سبب اين واجبات فراهم مي گردد.

نظر از: جباری معز [عضو] 
جباری معز

امام کاظم علیه السلام فرمود: « همانا شیعه علی کسی است که قول او فعلش را تصدیق نماید»

کافی / ج 8 / ص 228 / ح 290
مدرسه علمیه فاطمیه(س) قروه درجزین

1391/03/27 @ 12:09
نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) [عضو] 

شهادت باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم.

علي بن ابي حمزه گويد: امام كاظم عليه السلام را ديدم كه مشغول كار و فعاليت در زمين خودش بود به گونه اي كه عرق بر بدنش جاري بود به او عرض كردم فدايت شوم ديگران كجا هستند كه شما اينگونه به زحمت افتاديد؟ حضرت فرمودند: اي علي ! كسي كه بهتر از من و پدرم بود با دست خود در زمين كار مي كرد. عرض كردم : او چه كسي بود؟
امام عليه السلام فرمود: رسول خدا اميرالمومنين عليه السلام و پدران من همه بادست خود كار مي كردند و البته كار كردن عمل پيامبران و جانشينان آنها و بندگان شايسته خداوند است.

1391/03/27 @ 11:46


فرم در حال بارگذاری ...