« رژیم گستاخ و وحشی نسبت به انسانیتتکریم مقام والای پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار از وظایف ایمان است »

توجه ویژه به بلوغ فکری و رشد انسان در پرتوی از نهج البلاغه

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 19ام آذر, 1396

کارگاه آموزشی پیوسته سیری در نهج البلاغه با موضوع “بلوغ فکری و تربیت انسان” با حضور استاد برجسته مدرسه علمیه الزهرا شهرستان فامنین برگزار شد.

دکتر مهدی عبدی با بیان روش ها و راهکارهای علمی و عملی تربیت انسان بر اساس دیدگاه های امام علی(ع) گفت: پرداختن به این دیدگاه ها در تمام روش ها از جمله الگوبرداریو پیشگیری و تذکر و یادگیری موثر است. تربیت امری تدریجی و زمانبند است که بسیار سنگین و دشوار است.

وی افزود: از تأمل در دین اسلام و اهمیت تقرب و سعادت انسان، توجه ویژه ای به بلوغ فکری افراد شده است. چنانکه خداوند تزکیه را جزء اهداف اصلی بعثت پیامبران قرار داده است و انسان را دارای اختیار و موجودی توانا و مسئول دانسته و تربیت باید مایه دینی بیابد و سیرت افراد را کامل نماید. گسترده ترین مسئله بعد از اصول دین بحث تربیت است. تربیت همانا تأثیر گذاری در روح و روان خود است.

دکتر عبدی ادامه داد: کار اصلی تربیت اسلامی این است که آدمی به هدف خلقت خود آگاه باشد و تا با تکیه بر عقل و مقتضای فطرتش مسیر را بشناسد. چه کسی متصدی مسائل تربیتی می باشد. پس اول خود را اصلاح کنیم و سپس به فکر اصلاح جامعه باشیم.

استاد حوزوی اظهار کرد: کسی که خود ساخته باشد و خود تربیت شده باشد چنین شخصی کامل بوده و میتواند عهدار تربیت دیگران باشد. در نامه 28 نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین می فرماید: ما تربیت شده پروردگار خویش هستیم و مردم تربیت شده ما هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه اسلام دین آگاهی بخش و هدایت است اذعان کرد: یکی از وظایف پدر و مادر در تربیت فرزند نامگذاری نیک است و حضرت پیامبر پیوسته اسامی زشت افراد و شهرها را تغییر می دادند. اهمیت نام آنچنان زیاد است که اولین شخصیت والای اسلام خود به تغییر آنها اقدام می فرمود. حضرت پیامبر فرمودند: خدا بیامرزد بنده ای را که فرزندش را به کارهای خوب وا می دارد و با او مهربان است و به فکر آموزش و پرورش اوست.


فرم در حال بارگذاری ...