« کلاس های آموزشی سیری در نهج البلاغه در مدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین کلید خوردمراسم افتتاحیه سال تحصیلی 1396 در مدرسه علمیه الزهرا(س) فامنین »

صحنه عاشورا درس بزرگ انسان سازیست

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 5ام مهر, 1396

مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایش در مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان فامنین برگزار شد.


استاد سمیه نقوی با اشاره به اهداف و ارزش عزاداری بر شهدای کربلا گفت: صحنه عاشورا یک دانشگاه بزرگ انسان سازی است. شهیدانی که با ایثار و شجاعت از اسلام دفاع کردند، فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند. مسئله تسلیم و رضا در برابر دستورات پروردگار از آموزه های درس عاشوراست.

وی افزود: هر ویژگی و خصلتی که در وجود ما انسانهاست، برای امامان چند صد برابر است. چگونه امام حسین علیه السلام با دستان خود، فرزندانش را به میدان مبارزه و شهادت فرستاد و در برابر امر خداوند، فرمود؛ من با تمام وجود به رضایت تو راضیم. اما ما با هر عملی مثل روزه و نماز خود را مومن بدانیم و شاید یه وقتی احساس خستگی و ناراحتی کنیم. پس چه چیزی باعث شد که با این همه محبت و عشقی که امام به خاندان خود داشت ولی در برابر رضایت خداوند تسلیم و راضی بود. 

استاد حوزوی ادامه داد: پس رضایت خداوند مهم است. باید قبل از هر عملی خوب فکر کنیم و به رضایتمندی برسیم. آن شخصی که از درون رضایتمندی دارد همیشه آرامش دارد. قشنگترین و دلچسبترین نعمت بهشتی، رضایت است و این متقابل است که تو به رضای خدا راضی باشی و خداوند نیز از تو راضی باشد. اوج مقامی که یک بنده به آن می رسد صبر و رضاست و این دو همیشه در کنار هم هستند. هر که صبر کند و راضی به رضای خدا باشد، خداوند به او خیر عطا خواهد کرد.

نقوی با بیان مراتب رضایتمندی اذعان کرد: انسان آنچنان باید به خدا محبت داشته باشد و غرق در محبت خدا باشد که به هر آنچه از خدا به او می رسد، راضی باشد. آنگاه هست که از رنج و سختی ناراحت نمی شود، بلکه عاشقانه رنج را به جان می خرد. امام حسین علیه السلام رنج را به جان خرید تا خداوند راضی باشد‌. حتی با اطلاع کامل از شهادت و اسارت اهل بیتش عاشقانه به کربلا رفت. 

وی تصریح کرد: این حکمت خداست که خواست، امام حسین(ع) به شهادت برسد و مصلحتی که پشت خواسته خداوند بود در این زمان آشکار تر می شود. این تربیت یافتگان مکتب عاشورا و محبان اهل بیت علیهم السلام عاشقانه در برابر ظلم و جور می ایستند.
“زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت”

نقوی عنوان کرد: این مقام بسیار زیباست پس چگونه به این مقام برسیم و چه باید انجام دهیم. اول باید نوع نگاه مان به خدا را تغییر دهیم و مطیع خدا باشیم . خدا، خدای مهر و محبت و عطوفت است و رحمت او جلوتر از غضب اوست. خدا خدای مهربانی است . اگر نگاه ما نگاه عاشقانه باشد و نگاه مجازات و عذاب را کنار بزنیم و آن را پرده هایی بر اعمال خودمان بدانیم و سعی کنیم که با انجام عمل نیکو آتش را از خود دور نماییم.

وی اظهار کرد: با اعمال خوب می توانیم، آتش را در این دنیا بر خود خاموش کنیم. اگر گناهی اتفاق افتاد ما در آن دنیا باطن آن را خواهیم دید. اعلی درجه خوبی ها در خداست و بعد در انبیا و امامان، پس این اعمال ماست که ما را به دوزخ می برد. 

نقوی گفت: نگاه مان به جهان را تغییر دهیم. دنیا یک هتل نیست که ما بخوریم و خوش باشیم. اگر فقط به خوشی نگاه کنیم با هر کم و زیاد شدنی ناراحتی خواهیم کرد. چون نگران هستید، غصه دنیا را می خورید. اگر بدانید که دنیا دار بلاست تا شما رشد کنید و به سعادت برسید، هرگز غم دنیا را نمی خوردید. 
 

وی در پایان افزود: یکی از راه های کسب رضایت تغییر نگاه به دنیاست و اگر مشکلات زندگی را به نگاه انتقام ببینیم این، درد ناک است. بلاهای این دنیا برای رسیدن به هدف و کمال انسان است و خداوند، مهربانی است که راه رفتن را به ما می آموزد و غم ها وسیله رسیدن به خداوند است و باید مسائل را عامل رشد بدانیم و اگر چنین شد، ما تسلیم و راضی به رضایت حق خواهیم شد.

 


فرم در حال بارگذاری ...