« مباحث مربوط به حکومت اسلامی ایرانرژیم گستاخ و وحشی نسبت به انسانیت »

مجاهده آدمی با نفس خود برترین جهاد است

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 21ام آذر, 1396

در مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان فامنین برگزار شد:
جلسه هفتگی کلاس اخلاق با حضور امام جمعه شهرستان فامنین و بحث در باره مجادله انسان با نفس خود برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا مصباح با بیان اینکه تزکیه نفس عمل آسانی نیست، اظهار کرد: بالاترین جهاد اینست که انسان زمینه سازی کند و ارزش و هدف خود را بشناسد در اینصورت قلبش زنده می شود و بامعرفت یافتن به هدف خلقت انسان، شوقش را زیاد می شود و اگر دنیا را هدف خود قرار داده با دانستن لذت با قرآن بودن و با اهل بیت بودن می فهمد که چه چیزی را هدف قرار داده است.

وی افزود: اگر برد نگاهش را تغییر دهد و خداوند منان، با عظمت و لطف و عنایتش به ما رحم کند هدف خود را خواهیم شناخت. اگر خودمان شرایطی را ایجاد کنیم و با نفس خود مجاهده کنیم و بر نفس خود چیره شویم به خشنودی خداوند خواهیم رسید. بعضی از ما فقط با عمر خود بازی می کنیم. گاهی بعضی از ما سوز و درک نداریم و با خوردن خوشحال می شویم و با خریدن لذت می بریم، ولی با خدا بودن را درک نمی کنیم.

استاد اخلاق تصریح کرد: دنیا دار مجازی است و از مادر متولد شدیم و رشد کردیم و جان گرفتیم، ولی کلام حضرت مولا علی علیه السلام را درک نکردیم؛ که یا ایهاالناس که این دنیا جز سرابی نیست و دلت را با چیزی خوش کردی که آن حقیقتا وجود ندارد و آخرت جایی ست که در آن آرامش می یابی. دنیا عالم ماده است و عالم ماده عالم مجازی است و عالم حقیقی بعد از مرگ ما شروع می شود.

حجت الاسلام مصباح عنوان کرد: راه رستگاری تزکیه نفس است، خرج کنید و حواس خود را جمع کنید و محکم به این مطلب بچسبید که در جایی که قرار دارید دنیا را وسیله قرار دهید برای به سعادت رسیدن و برای آخرت. به دنیا دل نبندید و به خاطر یک دقیقه خوش بودن، لذت مناجات را از دست ندهید و بخاطر دنیا از امام زماننتون فاصله نگیرید. این دنیایی که به آن اعتمادی نیست و دنیا چیزی نیست که دلت را به آن خوش کرده ای.

وی در پایان اذعان کرد: دلخوش کسی است که با خداست و دلخوشی با دنیا ناخوشی است. اگر بار نگرفتیم و اگر تا زنده ایم ارتباطمان را با خداوند درست نکردیم، بعد از مرگ دیگر هیچ چیز فایده ای ندارد و فرصت عمل صالح نداریم و فرصت صلوات و ذکر نداریم. اگر فکر کنیم به کلام حضرت علی (ع) این کلام انسان را زیر و رو می کند و دلبستگی غلط ما را تغییر می دهد.

تهیه کننده: طاهره حاجیلو

 




فرم در حال بارگذاری ...