« سفر به دیار خورشید هشتم، حرم مطهر حضرت امام رضا علیه السلاممراسم سوگواری شهادت امام سجاد علیه السلام در مدرسه علمیه الزهرا(س)فامنین »

کلاس سیری در نهج البلاغه در مدرسه علمیه الزهرا(س) برگزار شد

نوشته شده توسطمدرسه علمیه الزهرا (س) فامنین 15ام مهر, 1396

کلاس سیری در نهج البلاغه با حضور حداکثری اساتید و طلاب، در مدرسه علمیه الزهرا(س) فامنین برگزار شد.

دکتر مهدی عبدی از اساتید مدرسه علمیه الزهرا(س) با اشاره به اهمیت نهج البلاغه در اکثر ادیان خصوصا شیعیان گفت: سخنان گوهر بار حضرت علی به عنوان تفسیر آیات قرآن و بیان روایات سخنان پیامبر (ص) است در واقع یک مسیر معارف اسلامی می باشد. تمام خطبه ها و نامه ها و حکایات حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه نیامده و تنها قسمتهای ادبی آن آمده است. یکی از کتب درسی در لبنان نهج البلاغه است و از لحاظ بلاغت مطرح می شود ولی به هر حال تاثیر خود را خواهد گذاشت.

وی با بیان اهمیت بحث تربیتی در اسلام افزود: بحث دنیا و آخرت در این جلسه انتخاب شده است و سنگین ترین بحث، بحث تربیتی است. سخت ترین و سنگین ترین مسائل تربیت است و یکی از اسماء خداوند، رب یعنی تربیت کننده است. می خواهیم بدانیم بحث دنیاو آخرت به چه چیزی تشبیه شده و آیا تضادی بین دنیا و آخرت هست. آیا دنیا و آخرت با هم سازگار هستند و یا نه و یا توأمان با هم هستند‌. در احادیثی از ائمه علیهم السلام که همه نور واحد هستند و در منابع و آثار اسلامی بهره برداری از دنیا هیچ تضادی با بهره برداری از اخری ندارد. پس کسی که هم از دنیا و هم از آخرت بهره برداری می کند. ولی اگر کسی بگوید دنیا برای من هدف است و او نمی تواند از اخرت بهره برداری کند. چون دنیا وسیله است برای نعمت های اخروی و کسی که دنیا را هدف قرار می دهد به بهره برداری از اخرت نمی رسد.
 

دکتر عبدی عنوان کرد: متاسفانه اکثر مردم دنیا را هدف قرار می دهند. دوست داشتن دنیا بالاترین و در رأس گناهان است. شما یک کوه را در نظر بگیرید و حب دنیا که هدف باشد در رأس قله است. شما کاروانی را در نظر بگیرید که از تهران حرکت کرده تا به کربلا برود و وقتی به فامنین می رسند، می آیند در فامنین به دنبال خانه یا زمینی می گردد و هم راهانشان می‌گویند که بیا جا می مانیم، ولی او می گوید که حالا که اینجا هستیم پس خرید هم بکنیم در صورتی که دیگر به این مکان برنمی گردد و تمام قدرت و تلاشش برای خرید مسکنی است که یک ساعت بیشتر اینجا نیست و این می شود هدف او و او از هدف اصلی رفتن به کربلا باز می ماند. اگر دنیا هدف قرار داده شود او کار خوش خط و خال و نیش دار است . بحثی که شهید مطهری در این مباحث دارد. باید جوانان و حوزویان ما به فرموده امام راحل آثار شهید مطهری را بخواند که یک دوره کامل معرفتی می یابد. ایشان بحث ناقص و کامل را درباره هدف دارند.

وی ادامه داد: اگر من هدفم بحث ناقص باشد به کامل نخواهم رسید ولی اگر هدف ما کامل باشد پس به ناقص هم خواهیم رسید. «چون که صد آید نود هم پیش اوست».  اگر ما انسان ها عقل ناقص داشته باشیم و به دنبال کامل برویم به عقل کامل نخواهیم رسید . چه چیزی باعث خاموشی نور چراغ مسیر برای رسیدن به هدف ما خواهد شد؟ نشست و برخاست با انسان های عاقل، عقل ما را به کمال می رساند. اگر می خواهیم به هدف کامل برسیم پس عقل ما کامل رشد کرده است. رشد سیر تکاملی انسان به اوج معنویت هدف اصلی است و این نادر است. افرادی که واقعا به این هدف می رسند و مراحلی که باید طی شود و به تکامل برسد .

عبدی بیان کرد: انسان هایی که به دنبال هدف اصلی هستند به هدف کامل خواهد رسید‌. کسی که هدفش گرفتن نمره قبولی و ۱۲ در امتحان باشد قطعا به کمتر از آن می رسد. ولی کسی که دنبال نمره ۲۰ است حتما نمره قبولی هم با هر شرایطی می گیرد. حضرت علی (ع)  در حکمت ۲۶۹ می فرمایند؛ که “مردم در دنیا از لحاظ هدف دو نوع هستند؛ ۱- گروهی که فقط برای دنیا کار می کنند.” ما جزء کدام یک از این افراد هستیم به خودمان دروغ نگوییم و ببینیم از کدام گروه هستیم. بعضی فقط هدفشان مسایل مادی هست و این باعث می شود که از آخرت غفلت کنند. این افراد چیزی از دنیا و آخرت نمی فهمند و هر چیزی را با سود و زیان دنیا می سنجند. در دیدگاه خودشان هیچ واجبی را مثل خمس و زکات نمی پردازند و میترسند که از اموالشان کم شود. همیشه نگران آینده فرزندان و بازماندگانش هستند. هزینه های سنگینی که برای ظواهر فرزندان می کنیم ولی هیچ هزینه ای برای تربیت دینی او نمی کنیم و هرگز نگران سختی هایی که فرزندش در آینده خواهد داشت نیست و ساده ترین آن شب اول قبر است و همه تلاش هایی که کرده را می گذارد و می رود و هرگز به فکر این لحظات نبوده و همه را باز می گذارد و می رود و با خود عملی نداردو باید تمام حساب و کتاب این اموال را پاسخگو باشد. همه را در این دنیا جمع کرده و برای فرزندان مانده و حالا فقط می گوییم که رفت و باور نداریم که ما هم خواهیم رفت.


وی ادامه داد: اوج قدر انسان ها حضرت زهراست و اوج و قدر انسانیت در حضرت زهرا(س) تفسیر می شود . سوره کوثر برای منزلت حضرت زهراست و قدر ایشان مثل قبرشان مخفی می ماند. افتخار کنید به زن بودن خودتون که کمال و رشد انسانیت در حضرت زهراست. گروه دوم افرادی که هدف واقعی آنها آخرت است و در مرحله اول از کسانی که هدفشان متخصص آخرت است، می پرسد و با یافتن منابعی به تلاش خودش ادامه می دهد تا به هدف اصلی برسد. تمام کارهای این فرد بر مبنای هدف اصلی اوست. حتی مسواک زدن او برای آخرت است . چطور می شود با مسواک زدن به آخرت رسید؟ مسواک زدن که برای تمیزی دندان است.وقتی یک خانم محجبه خوب صحبت می کند و دندان های سالمی دارد و کسی می بیند که یک زن مسلمان چه اهمیتی به خودش می دهد این بسیار ارزشمند است. کسی که یک نفر را به دین اسلام و راه هدایت سوق دهد انگار کل بشریت را نجات داده است. 

عبدی اذعان کرد: دو گروه حوزه می آیند و دو گروه دانشگاه و بازار می روند؛ گروه اول برای سود دنیوی و گروهی برای رسیدن به آخرت است. هر چند در ظاهر فرقی ندارند ولی گروهی که به دنیا می اندیشند و گروهی هم با هدف آخرت داشتن، دنیا هم خود بخود به او می رسد. دنیا مثل سایه ات است اگر بروید دنبال او از تو فرار می کند ولی اگر پشت به او بکنید دنبال تو می آید‌. این فرد بهره دنیا و آخرت را با هم دارد و مالک هر دو دنیا است و نزد خدا آبرومند است و هر چه از خدا بخواهد به او عنایت می فرماید.
والسلام

 

تهیه کننده: حاجیلو


فرم در حال بارگذاری ...